Tomas Lindstein, Johan Kristoffersson och Magnus Lindmark tittar på Johans bil

Motorsportkväll hos Bilmetro

21/9 kl. 12:06

Bilmetro är engagerade i motorsport lokalt och stöttar bland annat Sandvikens MKs Vinterpokalen men även andra tävlingar. Eftersom Volkswagen också är engagerade i motorsporten med bland annat rallycross där ”deras” förare Johan Kristoffersson i helgen säkrade VM-guldet vid tävlingar i Lettland 16-17 september. För bilsportentusiasterna i Gävleregionen var det därför en lyckträff att Bilmetro hade ordnat en Motorsportkväll i bilhallen i Gävle den 20 september och som fick besök av den nye världsmästaren!

  • Kalle Andersson, Sandvikens MK, närmast testar en Race simulator
  • Lars Englund och Kjell Lundberg kom för att få möta Johan Kristoffersson
  • Anneli Rudberg, Jan-Olov Nyman och Markku Kangas
  • Magnus Lindmark hälsar välkommen tillsammans med Tomas Lindstein och Thomas Andersson
  • Världsmästare!
  • Tommy och Johan Kristoffersson
  • Ett 60-tal intresserade motorentusiaster
  • Per-Espen Löchen
  • Johan Kristofferssons tävlingsbil
  • Thomas "Kuben" Andersson, Bilmetro, och Rolf Riddervall, Volkswagen

Volkswagen Dealer Team ställde upp med teamledaren Tommy Kristoffersson och Johan Kristoffersson, som redan vunnit VM-titeln i rallycross i år, trots att det återstår en tävling. Dessutom deltog Per-Espen Löchen, strategiansvarig i PSRX Volkswagen World RX Team Sweden.
Besökarna fick också testa en Race-simulator, mingla och titta närmare på Volkswagens Golf R/GTI modeller. Det bjöds först på lättare mat och dryck. Maten levereades av Tommy Vestby och Kristoffer Zingmark, Helt Enkelt.
Magnus Lindmark, försäljningschef på Bilmetro, hälsade ett 60-tal gäster välkommen till en kväll fylld med hästkrafter.
– Vi ordnar sådana här event och aktiviteter eftersom det finns ett stort bilintresse, sa Magnus Lindmark. Dessutom vill vi gärna träffa våra kunder under mer lättsamma former.
Ett särskilt välkommen också till Thomas "Kuben" Andersson som ny säljare på Volkswagen Personbilar.
- Det här är ett fantastiskt roligt jobb, sa Thomas Andersson.
Han hade tidigare under dagen träffat en gammal bekant från hockeyn, Rolf Riddervall, som är regionchef inom Volkswagen i Sverige.
- Det är alltid kul att träffa Rolf och nu även som kollega, sa Thomas.
Tommy Kristoffersson berättade om årets tävlingar med chans på dubbla framgångar.
– Förutom Johans VM-titel har han tillsammans med Petter Solberg också säkrat teamtävlingen, sa Tommy Kristoffersson. Petter Solberg skadades i tävlingen i Lettland, men om han kan köra den avslutande tävlingen har han chans på andraplatsen.
För Johan Kristoffersson har det varit en omtumlande vecka.
– Vi har jobbat väldigt hårt för våra framgångar, sa Johan Kristoffersson. Men det är tack vare att vi är ett väldigt bra team där vi alla hjälps åt på alla sätt.
Johan har fått väldigt många tips av Petter Solberg, som har lång erfarenhet av rallycross. Men det är inte bara VM-titeln som Johan Kristoffersson kan vara stolt över! Han har också slagit rekord genom att som förste förare vunnit sex deltävlingar på en säsong! Dessutom är han den förste som vunnit fem i rad!
Per-Espen Löchen, strategiansvarig i Volkswagen Dealer Team, berättade att det är tre faktorer som är viktiga för att teamet lyckats vinna VM:
• duktiga förare, helst topp tre-klass
• att kunna köra varje heat
• att planera inför varje heat
All tillgänglig statistik används som underlag för att lägga upp taktiken, till exempel vilket startspår på banan gett flest segrar. Men det gäller också för föraren att veta hur man ska bromsa beroende på om efterföljande bil ligger väldigt nära eller om det är en lucka.
– Vi använder inte teamorder hos oss utan låter alltid förarna få samma villkor, sa Per-Espen Löchen. Som förare måste man vara egoistisk men våra förare Johan och Petter (Solberg) har ett väldigt bra samarbete.
Tommy Kristoffersson passade också på att göra reklam för Volkswagen Golf R, en racingbil som kan tas direkt till racerbanan från fabriksbandet. Den gör 0-100 km/h på två (2) sekunder och har 600 hk under huven.
- Priset för en tävlingsfärdig bil är 1,2 miljoner, sa Tommy Kristoffersson. Men då har man en bil som är enkel att sköta och som har bra hållbarhet.
– Jag gillar rallycross eftersom det är raka puckar, inga straffvikter eller andra konstigheter, fortsatte Tommy. Den som gasar bäst vinner!
En rallycrossbana består i genomsnitt av 60 procent asfalt och 40 procent grus. Men man har börjat blanda cement i gruset för att banan ska hålla bättre. Teamet har focus på rallycross, som kör cirka 5 mil per tävlingshelg medan STCC kör uppåt 40 mil.
Per-Espen Löchen konstaterade att det har varit stort intresse för Johan Kristoffersson, från både radio/TV och tidningarna.
– Petter Solberg är en megastjärna i Norge men också ute i världen, sa Per-Espen Löchen. Till nästa år är det på gång flera stora racingnamn till rallycrossen, det pratas bland annat om Nico Rosberg, James Button och Kimi Räikinen.
Men vilken är den bästa rallycrossbanan?
– Det är utan tvivel Höljes i Värmland, sa Per-Espen Löchen. Det är både en fantastisk bana och en fantastisk publik, nästan som en rockfestival.
Är det någon som är intresserad av att testa racing? I så falla ska man höra av sig till Volkswagen Dealer Team.
– Vi ordnar en heldag med avancerade bilar och så mycket körning man hinner med, sa Tommy Kristoffersson. En heldag kostar 100.000 kronor men man kan utan vidare var 10 stycken som delar på det.
För den som är intresserad av att provköra en Volkswagen GTI R (Racing) kan höra av sig till Bilmetro i Gävle eller Sandviken!
Det var verkligen en både spännande och intressant motorsportkväll hos Bilmetro!

Denna artikel är publicerad på effect+magasinet via SvenskPress.se.
Se villkor här »

Bilmetro

Bilmetro

Medlem sedan 2012-01-10

Bilmetro är ett av Sveriges ledande bilföretag med verksamhet på 11 orter i Gävleborg, Dalarna och Uppland.
Företaget är återförsäljare för Vol... Läs mer

Publicera

Mer läsning

Nyhetsbrev

Hjälp

Stäng