Se upp för falska telefonsamtal

Publicerad: 15/10, 2018

Just nu är det ett ökat antal fall där bedragare ringer och försöker lura bankkunder att lämna ifrån sig sina inloggningsuppgifter. Ofta uppger sig bedragaren att ringa från banken och behöva uppgifterna för att stoppa ett bedrägeri eller ändra ett lån.

Samtalen kan komma från förfalskade telefonnummer som ser ut att tillhöra Länsförsäkringar. Bedragaren som ringer pratar ofta svenska och låter professionell och övertygande. Ofta ber bedragaren om att du lämnar ut signeringskoder från din säkerhetsdosa, eller ber dig signera med ditt BankID. Banker ringer inte upp och ber om signeringskoder på det här sättet. Är du det minsta osäker, lägg på direkt och ring själv upp banken. Lämna aldrig ut signeringskoder från din säkerhetsdosa när du blir uppringd - då kan bedragaren skapa ett nytt BankID i ditt namn.

Så här skyddar du dig:
• Tänk på att aldrig lämna ut dina inloggningsuppgifter via telefon, chatt, sociala medier eller mejl.
• Signera aldrig med din säkerhetsdosa, swishkod eller ditt BankID åt någon annan. Inte ens om du känner personen.
• Använd bara inloggningsuppgifterna när du själv loggar in på Mina sidor, appen och telefonbanken.

Här kan du läsa mer om hur du kan skydda dig mot bedrägerier.

Kommentarer (1)

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Skriv en ny kommentar

Birgit Elonen

Skrivet: 17/10, 2018 kl. 16:25 av Birgit Elonen

Det är konstigt att de fortfarande lyckas med att lura folk..

Det går ju ut så mycket varningar kring detta.

Att äldre människor luras är ju så klart för jäv...t. De är ju uppfostrade till att lita på folk...

Uppdaterad: 17/10, 2018 kl. 16:25