effect_ikon_logo Midsommarstång Kräfta Surströmming Löpsedeln Halloween Alla Helgons dag (stearinljus) Juldekoration Alla hjärtans dag Löpsedel mobil Påsk Mina sidor Matrikel Premium Videomöte
effect logo wide

Dagens datum:

•••••

Agneta Olsson - den rebelliska entreprenören

Publicerad: 28/5, 2019

Mixdagen i Gävle har utvecklats till en fantastisk marknadsplats för idéer och marknadsföring, inte minst tack vare ordförande Annika Wiberg i MIX Marknadsförening. Intressanta föredrag, medlemmar som ställer ut och visar upp sig, mingel – och inte minst intressanta föredragshållare! Mixdagen på Winn konferenscenter 21 februari var inget undantag, vad sägs till exempel om Agneta Olsson, den rebelliska entreprenören? En av Agnetas stora bedrifter var att lansera ”fredagsmys” när hon var produktchef på kryddföretaget Santa Maria.

– Jag blev kontaktad av Lars-Olof Mattsson, som var ägare till Santa Maria, och han erbjöd mig posten som produktchef för ett nytt segment på företaget, Tacos, sa Agneta Olsson. Ett sånt erbjudande kan man ju inte tacka nej till!
Men först fick vi Gävlebor en eloge!
– Jag håller föredrag runt om i Sverige men jag måste säga att ni verkar gladare än de flesta, en fantastisk stämning här, sa Agneta Olsson.
Som en del av förberedelserna för besöket i Gävle hade Agneta frågat några personer vad de förknippade med Gävle och bland svaren märktes förstås var Brynäs, di Leva och Sandvik.
– Men flest röster fick Gevalia och Gävlebocken, och ni vet väl vad de har gemensamt, frågade Agneta Olsson. Jo, båda får oväntat besök!
Stort jubel!
Men föredraget handlade också om framgång, fall och revansch. Agneta Olsson jobbade på ICA Specialvaror med gubbar i ledningen som hon tyckte stod i vägen för Sveriges utveckling. Hon var ung och vill förändra världen och tyckte det gick för långsamt på ICA.
– Eftersom jag gillar Texmex så var det inte så svårt att tacka ja till erbjudandet att bli produktchef för den deras nya produkt Taco, sa Agneta Olsson.
Lars-Olof Mattsson hade försökt att göra affärer med de amerikanska företag som arbetade med Taco, bland annat Old El Paso. Men förgäves, så därför startade den genuine entreprenören en egen Tacoprodukt. En intressant händelse var när Santa Maria lanserade sin produkt med en förpackning i gult, som Old El Paso tyckte var för lik deras egen. Men efter några rundor stod det klart för dem att den juridiska processen skulle ta lång tid att genomföra. Och de hade bråttom och för att lösa problemet så erbjöds Santa Maria ersättning för att göra om sin profil med nya förpackningar, reklam med mera – till och med reklamfilmen!
– När jag fick jobbet som produktchef kunde jag ingenting om livsmedelsbranschen, men jag gillade i alla fall Tacos, sa Agneta Olsson. Vi började med att fråga kunderna hur de ville ha produkten och utvecklade konceptet med det som grund.
Aktiviteter, kampanjer – till och med samarbete med Jeep där de använde chilifärgade jeepar. Kampanjen gjordes inför sommaren 1998 och många ”förstå-sig-påare” skakade på huvudet.
– ”Det är ju ingen som köper Tacos på sommaren, då grillar folk!”
Men kampanjen gjorde succé och marknadsandelen ökade till 43 procent!
– Jag måste beundra ledningen för Santa Maria som var uthålliga för det tog 7 år innan produkten blev lönsam, sa Agneta Olsson. Men hårt arbete och ett framgångsrecept med tydliga visioner och värderingar var avgörande för att det blev lyckat.
Några nyckelfaktorer:
• Tydlig vision och värderingar
• Rebellisk företagskultur, struktur, tydliga regler, arbetsprocesser och en rebellisk
• Passion, utveckla produkterna för kunden, örat mot marken och blicken högt
• Frontlinjemandat – anställda ska ha de bästa förutsättningarna
• Innovation – 8 av 10 nya produkter blev framgångsrika
• Undvik komplexitet, det ska vara enkelt
• Agera snabbt – de snabba slår de långsamma
• Rekrytera rätt – se till att behålla de som har rätt attityd och inställning
Santa Maria omsatte 400 miljoner 2008 och det har växt till dagens 4,2 miljarder, bland annat tack vare export till 30 länder av vilka Santa Maria är marknadsledande i 10!
– 2009 var det dags för en ny utmaning så jag blev externrekryterad VD i ett familjeföretag, sa Agneta Olsson.
Men det blev ett tufft år och när ägarna ville se en tredubblad omsättning på tre år med samma procentuella lönsamhet, utan att i förväg kommunicera det med sin VD, valde de så småningom att gå skilda vägar.
– Det var ett hårt slag mot mitt självförtroende, berättade Agneta Olsson. Men jag tog fasta på erfarenheten och tänkte igenom vad som gått fel och vad både jag och även ägarna borde ha gjort annorlunda.
Agneta identifierade totalt 15 framgångsfaktorer, som behöver vara på plats för att man ska lyckas vid ett ledarskifte - samtliga saknas när man inte lyckats skapa framgång. Framgångsfaktorerna blev ett underlag för en bok som kan hjälpa framtida ägare och VD att slippa göra samma misstag. Hon träffade en av cheferna på Grant Thornton, som tidigare hade hjälpt till att publicera böcker. De gillade konceptet och beställde 1000 böcker, en bra inkörsport till förlagsvärlden. Liber förlag tryckte boken, som gavs ut 2010 samt en ny utgåva 2016. Hon skrev boken ”Extern VD – så lyckas du” tillsammans med en forskare från Jönköpings Handelshögskola.
- Boken ligger till grund för hela affärsidén i min nuvarande verksamhet, berättade Agneta Ohlsson. Med våra egna erfarenheter som grund vill vi hjälpa företagare att förverkliga sina drömmar i ägarledda företag.
Att bidra till framgångsrika ägarskiften såväl som generationsskiften är en av specialiteterna i konsultföretaget Chair Management, som har kontor i Göteborg och Stockholm men arbetar över hela landet.
En nog så grannlaga uppgift med tanke på att så många av dagens företagare närmar sig pensionsåldern eller redan har passerat den!

Text: Torbjörn Edlund
Foto (där inte annat anges): Emanuel Golabiewski, Precis Reklam

Agneta Olsson. Foto: Chair

Agneta Olsson. Foto: Chair

Agneta Olsson tillsammans med Rickard Dahl

Agneta Olsson tillsammans med Rickard Dahl

Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en ny kommentar

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder cookies och datainsamling i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga