PR-gurus på Precis Reklam och svensk presstjänst hjälper till med pressmeddelanden och pressreleaser

PR-gurus på Precis Reklam och svensk presstjänst hjälper till med pressmeddelanden och pressreleaser

Behövs det en PR-guru för att skicka ut pressreleaser?

Publicerad: 9/4, 2019

När är det bäst att kontakta media och skicka ut pressreleaser? Det kan gälla vilka tider på året, veckodag eller vilken tid på dygnet som är bäst när det gäller att få så många journalisters uppmärksamhet som möjligt. Det är naturligtvis svårt att ge några optimala svar men några generella råd kan vara bra att känna till. Känner ni ingen PR-guru så är ni varmt välkomna att kontakta oss på Precis Reklam då vi arbetar med presstjänster dagligen.

Här bjuder vi på några tips om hur vi gör och vill ni inte göra allt själv så är ni varmt välkomna att kontakta oss  så hjälper vi mer än gärna till med er pressinformation.

Det absolut viktigaste är naturligtvis nyheten och att det intresserar de målgrupper ni vänder er till liksom de medier som är intresserade av er bransch.
Media är ju den primära målgruppen när ni skall nå ut med era nyheter så försök att skapa bra relationer med journalister som bevakar er bransch och se till att de finns med på er utskickslista när ni skickar ut era nyheter i form av pressmeddelanden. Många glömmer dock i det här skedet bort andra kanske minst lika viktiga målgrupper och det är allt från era anställda, till kunder, prospekts och intressenter som banker och andra viktiga kontakter.

Då vi arbetar med PR och hjälper både mindre och större företag liksom myndigheter och organisationer med att formulera, publicera och nå ut med sina budskap så ger jag här några handfasta råd som är nödvändiga för att nå ut i medierna.

Veckodagen är viktigast för pressinformation
Mer än 60 procent av all pressinformation distrubueras och publiceras måndag till onsdag. Under helgera skickas endast en bråkdel av veckans pressmeddelanden. De flesta redaktioner är obemannade under helgen så det är en riktig chansning att skicka ut ett pressmeddelanden då. Detsamma gäller ju era övriga målgrupper. Tror ni att de vill läsa om er när de är lediga i helgen eller skall ni prioritera att vara med i informationsflödet under arbetstid.

Klockslaget för pressrelase
De allra flesta pressreleaser distribueras under förmiddagarna. Om syftet med er nyhet är att få dagstidningar att skriva om er, så är detbra att känna till att de flesta dagstidningar håller redaktionråd tidigt på förmiddagrna så en sen pressrelease på kvällen alternativt riktigt tidigt på morgonen kan vara bra tidpunkter för vissa typer av material.

Datumet för pressmeddelande
Under sommaren är det ofta torka när det gäller företagsnyheter. Under industrisemestern och första veckan i augusti publiceras endast en tredjedel så många pressmeddelanden som under det övriga året liksom under julhelgerna. Det kan alltså vara en större möjlighet att nå ut med era nyheter i dagstidningar då samtidigt som andra tidningar med glesare utgivningstakt kanske inte alls kommer ut under sommaren. Tänk dock på att ni missar en stor del av era andra målgrupper under de perioder då det är semestertider.

Var en del av nyhetsflödet
De olika tiderna på dygnet, veckodagar och årstider är naturligtvis endast generella tumregler som det är bra att känna till. För att nå ut med en nyhet på bästa sätt är det iktigt att följa nyheterna och se om det kommer liknande nyheter. Är ni tvåa så kanske är nyhet framstår som helt inaktuell eller så kan det vara så att er nyhet ett riktigt bra exempel på ett aktuellt ämne.

Bilder och bildtexter
Ingen nyhet utan bild. All forskning visar att det är av största vikt att visualisera en nyhet med en bild för att få personer att upptäcka och läsa dina nyheter. När nyhetstjänsten Cision News analyserat vad som särskiljer de hundra mest lästa nyheterna så visar det sig att de bland annat publicerar bilder fem gånger så ofta samt använder nära dubbelt så många taggar, smarta sökord som övriga pressmeddelanden i samma tjänst.

Innehållet är det absolut viktigaste
Naturligtvis är det själva nyheten, och nyhetsvärdet i pressmeddelandet, som som slutligen avgör om traditionella medier kommer att använda sig av den i någon form.

Flera andra kanaler
Tack och lov så har nu alla företag genom ny teknik fått helt nya möjligheter att nå ut med sina nyheter genom flera olika kanaler och tjänster. Vi hjälper våra kunder med att förutom skicka ut pressreleaser så kan eller skall era nyheter även publiceras på:
• Er hemsida
• Flera nyhetstjänster som www.mynewsdesk.se och www.svenskpress.se
• Skickas ut i nyhetsbrev
• Delas på flera sociala medier

Vill ni har hjälp med att skriva och få ut era nyheter i flera olika kanaler?
Välkommen att kontakta oss på Presstjänst - https://presstjanst.se
Se våra kostnadseffektiva priser för nyhetsuppdateringar och pressreleaser på länken här.

Vill ni även ha hjälp med att uppdatera er hemsida?
Kontakta Svensk Webbservice - https://svenskwebbservice.se

Så varmt välkomna att kontakta oss om ni också vill ha hjälp och rådgivning avseende ert PR-arbete.

Joe Formgren
www.precisreklam.se
www.presstanst.se
070-679 7900

PS. Heter det Pressmeddelande eller Pressrelease? Bägge fungerar men i den här nyheten använder vi bägge uttrycken för att du som läst artikeln förmodligen sökt dig hit för att varit intresserad av något av just de orden.

PS2. Hellre än PR-gurus så kallar vi oss kommunikationsstrateger.

Källa: www.cision.se

Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en ny kommentar