effect_ikon_logo Midsommarstång Kräfta Surströmming Löpsedeln Halloween Alla Helgons dag (stearinljus) Juldekoration Alla hjärtans dag Löpsedel mobil Påsk Mina sidor Matrikel Premium Videomöte
effect logo wide

Dagens datum:

•••••

"Det finns mycket för näringslivet att "lära" från idrotten"

Publicerad: 20/11, 2019

Hej Stefan Åsbrink på Brinc Relations AB! Vem är du och vilken är din roll på byrån?

– Jag är grundare, vd och delägare. Jag har förstås det formella ansvaret som vd men vill se mig själv som coach och lagledare.

Vad gör ni på Brinc Relations AB?
– Brinc är en byrå som stärker varumärken inifrån. Vår specialitet är att skapa ”utvecklande” möten, event och resor med upplevelsebaserad kommunikation. Vi är ett gäng på firman som drivs av intresset för hur människor fungerar tillsammans och hur man kan frigöra energi i en grupp och styra den energin mot gemensamma mål. Vi ser att det finns mycket för näringslivet att ”lära” från idrotten hur man skapar bra laganda och en positiv företagskultur.

Vadå till exempel?
– Jag som gammal lagidrottare drivs av styrkan att ha gemensamma målbilder. Att låta alla individer komma till tals och bli bekräftade. Skapa engagemang genom involvering och inkludering. Till exempel är vårt samarbete med Sibylla ett bra ”case” där vi tagit med oss vår övertygelse på hur man skapar framgångsrika lag.

Berätta mer om caset!
– Snabbmatkedjan Sibylla stod vid ett vägskäl för 7-8 år sedan. Satsa hårt på utveckling till en modern fast food kedja eller ”självdö” som en liten kedja med små gatukök. Vi fick förtroendet att ”skapa” en mötesstrategi och en nytt ”innehållstänk” för att gjuta mod och energi i kedjans samlingar med sina franchisetagare. Tillsammans med Sibyllas ledning satte vi temat Sibylla United, och som fortfarande är temat för Sibyllas franchisesamlingar.

Vad ville ni åstadkomma?
– Vi ville att franchisetagarna skulle känna att de tillhörde något som är större än dem själva och ge dem inspiration och energi att delta i och bidra till detta ”större”. Vi ville med olika metoder samla bilden av ett varumärke där de enskilda personligheterna, men med gemensamma värderingar och en gemensam vision, lägger grunden till framgången.

Så hur såg er “lösning” ut?
– Tidigare år hade ledning och franchisetagare mötts vid ett regionsmöte och ett formellt årsmöte. Man hade också genomfört en utlandsresa. Nu beslöt man att istället fokusera på en årlig längre samling, tre dagar, med ett övergripande syfte – att utveckla ”laget”. Vi formade ett kommunikationstema som under den kreativa processen utvecklades till att också bli mötets namn: Sibylla United.

Hur såg kopplingen ut till idrottens värld mer än konceptets namn?
– Till exempel hittade vi med metaforer från lagsportens värld vägar att kommunicera över både ålders-, språk- och kulturgränser. Inom ramen för Sibylla United kunde vi skapa sinnebilder, minnesbilder och förebilder för den utveckling vi vill åstadkomma. På samma sätt som i ett idrottslag handlar Sibyllas framgång om att ge individerna möjligheter att glänsa, men alltid inom ramen för det gemensamma spelsystemet. Det handlar om att utveckla det som är bra, men också om att våga avveckla det som inte långsiktigt är bra för laget.

Var detta en enstaka “match” eller en längre “turnering”?
– Kommunikationskonceptet Sibylla United byggde på att det första mötet skulle vara starten på en långsiktig satsning, där den gemensamma ”spelidén” skulle implementeras steg för steg, och att målet inte var att vinna allt på en gång utan snarare att skapa en kultur av ständiga förbättringar. Här identifierades ett stort antal små och stora förbättringspunkter som under resans gång skulle kunna prickas av som bevis på denna utveckling.

Och vad blev resultatet?
– I vår är det nionde året vi genomför Sibylla United. Det har varit en fantastisk utveckling sedan ”United-konceptet” sjösattes, där länk efter länk i kedjan har stärkts och varumärket idag har lämnat positionen ”korvmoj” och nu tydligt förknippas med målbilden ”modern snabbmatsrestaurang”.

Vad gör dig extra stolt över det caset?
– Dels därför att det så tydligt speglar hur en gemensam idé och målbild kan få både individer och grupp att utvecklas. Dels därför att det visar att riktigt bra koncept är de koncept som är förankrade i företagets affärsstrategi och värderingar. Och dessutom för att det visar att om man lägger manken till och utvecklar ett koncept, inte bara en lösryckt idé, så håller det över tid.

Ser nu någon ny (eller ihållande) trend i branschen just nu?
– Jag tycker det är svårt att identifiera någon entydig trend i branschen, annat än den vi själva känner tillsammans med våra uppdragsgivare – att i takt med att allt mer handlar om digitalisering så ökar behovet för människor att mötas IRL!

Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en ny kommentar

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder cookies och datainsamling i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga