effect_ikon_logo Midsommarstång Kräfta Surströmming Löpsedeln Halloween Alla Helgons dag (stearinljus) Juldekoration Alla hjärtans dag Löpsedel mobil Påsk Mina sidor Matrikel Premium Videomöte
effect logo wide

Dagens datum:

•••••

Claes Jenninger

Claes Jenninger

Det krisar i skolan

Publicerad: 28/10, 2020

Kris i skolan! Är det en nyhet?

Vi har blivit så vana vid att det är kris i skolan att man knappast reagerar längre. Men är det verkligen kris? Vad är det då för kris i så fall?

Ska vi reda ut det här? Svenska akademins ordlista SAOL:” kris substantiv ~en ~er • mycket svår situation spec. om (vänd­punkt i) sjukdoms­förlopp resp. ekon. kris”. Har det nyligen uppstått en svår situation, en vändpunkt i skolan, som ger anledning att säga att det är kris i skolan? Svaret på det måste bli att det inte har tillstött någonting som gör att skolan fungerar sämre än för tio, tjugo, trettio år sen. Dagens problem är inga nyheter. Vi kan känna igen oss i det mesta tidningar, tv, krönikörer och politiker upprepar och tar om. Och tar om igen.

Men vad är det då för kris de talar om? Har vi verkligen sett en vändpunkt? Ja, sedan 1993 har det uppstått ett tusental fristående skolor, förutom de som 290 kommuner äger. Och det talas det om. Väldeliga! En del tycker det är förfärligt, andra att det var väl en bra ändring. Och att somliga kommunala skolor gör vissa saker sämre än en del privata är väl inte så konstigt. Det är ju tvärtom också.

Jo, så debatteras det våldsamt om att barnen i skolan inte lär sig något längre! Men så är det ju inte. Lyssna på radioprogrammet Vi i Femman, till exempel. Där sitter 12-åringar och svarar kaxigt på frågor som många av oss vuxna låtsas att vi inte hör. Och testa att göra ett högskoleprov, så ser du vad man förväntas kunna efter nio år i grundskolan och tre år på gymnasiet. Ja inte allt, förstås, men rätt mycket, om man nu ville komma in på universitetet.

Men ungarna har ju ingen respekt längre! Vilken respekt? Den att man riskerade en snyting av sin lärare om man inte gjorde som man blev tillsagd? Eller att man måste låtsas vara som en tvättsvamp, bara suga upp vad som står i böckerna och läraren säger utan att våga fråga om det är sant, det som står där eller sägs? Nej, den ”respekten” lämnade vi för åtminstone 40 år sen. I dag är det självklart att elever lär sig kritiskt tänkande och att det mesta de hör i dag är det som kallas fake news. Kunskap finns överallt att ta till sig, skolan har inte längre kunskapsmonopol, som på katekesens tid. Men lärarna är väldigt duktiga på att hjälpa till att orientera i informationsflödena och tillsammans med eleverna förstå hur saker och ting hänger ihop.

Men några problem finns det i skolan, värda att diskuteras, och som vi känner igen sedan gammalt, även om de på sina håll har förvärrats. Skolan är inte jämlik. Alltså på det sättet att de barn som går i vissa skolor ger dem mycket bättre chanser att lyckas med studier och arbete senare i livet. Det vill och måste vi komma till rätta med, för i Sverige är vi noga med att allt ska gå rättvist till. Särskilt när det gäller barn. Det ska vara exakt lika mycket läsk i varje glas på barnkalaset! Eller hur?

Den gamla krisen!

Men den gamla krisen i skolan, den som sorterar barn i lyckliga och framgångsrika å ena sidan, och barn som känner sig misslyckade och chanslösa å den andra, den krisen har vi haft ända sedan 1843 när skolan startade i Sverige. Skolan har i mycket hög utsträckning glömt sitt andra uppdrag, att barn inte bara ska lära sig vissa saker som riksdagen har bestämt. Det andra uppdraget kallas (lite slarvigt) Demokratisk fostran. Vad kan bättre beskriva vad det är än Läroplanen för grundskolan (Lpo11)?

 

Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Omsorg om den enskildes välbefinnande och utveckling ska prägla verksamheten. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Alla sådana tendenser ska aktivt motverkas. Främlingsfientlighet och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser.

 

Diskriminering, kränkande behandling, främlingsfientlighet, mobbning, hat, hets mot folkgrupp, förolämpningar, utfrysning, övergrepp får inte ens förekomma, det ska bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser. Det betyder att det ska varje elev, lärare, rektor, skolägare och politiker göra, bemöta med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser. På hur många skolor gör man det. Och vi vuxna, kan vi dra oss till minnes att vi fick det inpräntat i oss under vår skoltid? Nej. Det var full kris i skolan redan då.

Jag tror att vi slog oss till ro nån gång på 70-talet och trodde att det där var löst, så att vi inte behövde tjata om det igen. Och det kanske var så, när vi umgicks i byalag och föreningsliv i en, som vi trodde, trygg värld. Miljökatastrofer var olyckliga tillfälligheter (Teckomatorp 1975) och kärnvapenhotet försvann ju med Berlinmuren 1989. Eller?

Numera har vi krafter i större delen av vår värld som vill destabilisera demokratin, få oss att tro att det är kris överallt, att alla har ljugit i åratal för oss och att vi inte ska lita på varken någon eller något. Bara den som är allra närmast, de lite längre bort kan vara hot. Då letar vi skillnader. Då är det hudfärger, ursprung, religioner och vanor som vi tror är hot.

Sådana destruktiva strömningar blåses i dag upp till historiskt hotfulla drakar överallt. I dag finns Trump och ”terrorexperter” i varje TV-ruta och gör oss rädda. Så som tanken bakom är. Och vi vuxna sveps med, och tänker inte på hur barnen reagerar på det. Men dom gör, säger och beter sig precis som vi!

Får vi be alla att ställa krav på skolorna att göra vad de ska, nämligen ett förebyggande arbete för allas lika värde, förståelse för andra människor, förmåga till inlevelse med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser. Det är sådant som gör våra barn trygga. Och det står i läroplanen!

Claes Jenninger

 

---------------------------------------------------

CFANYTT

Anna Idell

https://cfanytt.se

Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en ny kommentar

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder cookies och datainsamling i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga