Forskaren: Positiva samhällseffekter med UF-företag i skolan
Publicerad: 17/9
Att få testa på att driva företag redan på gymnasiet minskar ojämlikhet i klassrummet och på sikt även inom näringslivet och Gävleborg i stort. Ny forskning visar på flera positiva effekter av att satsa på entreprenörskap i skolan.
Arbetsmarknaden är i ständig förändring och i takt med AI:s frammarsch blir entreprenöriella förmågor såsom sociala kompetenser, kreativitet och initiativförmåga allt viktigare. Trots att entreprenörskap är en del av examensmålen för många gymnasieprogram, får endast en tredjedel av Sveriges gymnasieelever möjlighet att driva så kallade UF-företag, där eleverna startar, driver och avvecklar ett företag under ett läsår. Bakom utbildningsmetoden står Ung Företagsamhet, en politiskt obunden och ideell organisation som samordnar lärare, skol- och kommunledningar och det lokala näringslivet runt om i hela landet.
– Sedan starten år 1996 har vi inom Ung Företagsamhet Gävleborg sett till alla ungas unika potential och etablerat en trygg plattform där unga får gå från idé till handling redan i skolan. Genom UF-företagandet stärker unga sitt självförtroende och möjlighet att själva forma sin framtid, säger Anna Leima, regionchef, Ung Företagsamhet Gävleborg.
En ny, treårig forskningsstudie, om UF-företagandets effekter visar nu även på flera positiva samhällseffekter. I studien, där både elever som drivit UF-företag och elever som inte gjort det, från olika gymnasieprogram, har medverkat lyfts flera tydliga resultat fram. Med dessa resultat hoppas Ung Företagsamhet att fler skolor och huvudmän lägger in entreprenörskap som programfördjupning på ytterligare gymnasieprogram. Nu finns en stor möjlighet att göra detta i samband med att nya poängplaner tas fram för den nya ämnesbetygsreformen (Gy25) som börjar gälla 1 juli 2025.
– Entreprenöriella kompetenser är viktiga för att hantera osäkerhet, kunna navigera i en osäker verklighet och vara kreativ. Ju fler jobb som ersätts av AI kommer det bli ännu viktigare att ta till vara på de mänskliga kompetenserna och Ung Företagsamhet bidrar till detta. Många har det tufft i skolan idag och vi behöver hitta sätt att engagera våra unga, att göra dem nyfikna på lärande, utveckla sociala kompetenser och fungera i grupp, säger Kåre Moberg, forskningsledare på Fonden for Entreprenørskab, Danmark som lett forskningsstudien.
UF-företagande;
- Utvecklar elevers entreprenöriella kompetenser – oavsett gymnasieprogram
Oavsett om eleverna går på ett yrkes- eller högskoleförberedande program, upplever UF-elever att de har utvecklat entreprenöriella kompetenser i signifikant högre grad än elever i kontrollgruppen.
- Minskar ojämlikhet mellan könen vad gäller entreprenörskap och företagande
UF-företagande har en speciellt positiv påverkan på de kvinnliga deltagarna. UF-företagande tidigt i skolåldern kan således vara en effektiv insats för att minska könsrelaterad ojämlikhet inom entreprenörskap och företagande.
- Minskar ojämlikhet vad gäller socioekonomiska skillnader i skolan
Traditionella undervisningsmetoder gynnar typiskt elever med akademisk talang. Med sitt fokus på handlingsorienterade undervisningsmetoder, karaktärsegenskaper och sociala färdigheter ger UF-företagande elever möjlighet att använda sig av andra talanger. Studiens resultat visar att UF-företagande har en speciellt positiv påverkan på elever som kommer från icke-akademiska hem och elever med lågt självförtroende vad gäller akademiska prestationer.
Om undersökningen
Forskningsstudien har letts av Kåre Moberg, forskningsledare på Fonden for Entreprenørskab, Danmark, där både elever som drivit UF-företag och elever som inte gjort det, har medverkat. Totalt har 1 100 elever på 31 skolor runt om i landet medverkat i studien som pågått under de tre senaste läsåren (2021-2023).
Presskontakt
Anna Leima, regionchef, Ung Företagsamhet Gävleborg
0708-941615
anna.leima@ungforetagsamhet.se
Om Ung Företagsamhet
Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement, som nominerats till Nobels fredspris 2022, 2023 och 2024. Vi ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap - för en positiv samhällsutveckling. Vi utsågs till Årets samhällsaktör 2023, kategori ledarskap. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 150 anställda i hela landet. Vi stöds av offentliga medel och det privata näringslivet.
Sedan 1980 har vi utbildat cirka 600 000 gymnasieelever i Sverige i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande och var tredje elev som idag går ut gymnasiet har drivit ett UF-företag Vi finns på hälften av Sveriges grundskolor där vi erbjuder elever och lärare våra läromedel, utbildningar och inspirerande möten. Vi driver även vårt nätverk UF alumni som ger unga entreprenörer, tidigare UF-företagare, personlig utveckling, drivkraft att växa och ett unikt kontaktnät.
Forskning visar att elever som drivit UF-företag har bättre möjligheter efter skoltiden; de får oftare jobb, har färre arbetslöshetsdagar och startar oftare eget företag. Det vinner både de unga och samhället på.
Kommentarer
Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!
Skriv en ny kommentar