Dagens datum:

•••••

Kommunikation i kristider

Kommunikation i kristider

Kommunikation i kristider

Publicerad: 16/3, 2020 av Joe Formgren

Ibland drabbar kriser samhället och nu har det uppstått en situation som de flesta av oss inte har varit i närheten av tidigare. Här följer några råd om vad du som driver eller ansvarar för någon form av verksamhet kan och bör tänka på när det uppstår samhällsstörningar och kriser som den vi nu är utsatta för.

Hur kommunicerar ni, på vilket sätt och i vilka kanaler? Egentligen skall det inte vara någon skillnad om ni redan har en kommunikationsplan upprättad. Nu är det långt ifrån alla som har det så här kommer några grundläggande råd som vi alltid arbetar med tillsammans med våra kunder.

1. Grunden är att till att börja med inse att någon har ansvaret för kommunikationen samt att alla som är berörda av er verksamhet i någon form kommer att söka efter information om hur ni hanterar det uppkomna läget.
Det gäller att samordna informationen internt och därefter Formulera - Publicera - Distribuera - Kommunicera budskapen.
Varje enskilt budskap behöver alltså bara skrivas rent en gång för att sedan distribueras vidare i flera kanaler. Lämpligen visualiserat med en bild som förstärker budskapet.

2. Börja ovillkorligen med att publicera informationen på er hemsidan. Där söker merparten all de som är intresserad av information om er först. Naturligtvis även på ert intranät om ni har ett sådant.

3. Därefter kan ni dela informationen från hemsidan i de sociala medier som ni arbetar med. Kan ni sedan motivera och mobilisera att så många som möjligt av era medarbetare delar budskapen vidare får ni ännu större räckvidd på era budskap.

4. Har samarbeten med nätverk och nyhetstjänster eller olika webbtidningar så har ni möjlighet att få ut er information även där. T.ex. www.effectplus.se eller www.svenskpress.se etc.

Ni kan annars få många liknande frågor i sociala medier, via e-post eller på telefon som ni kanske inte hinner med att svara på enskilt. Därför skall ni försöka ge svar på de vanligaste frågorna i er generella information på hemsidan, sociala medier och kanske även i pressreleaser.


Mer generella tips och råd här:
https://www.krisinformation.se/om-krisinformation/for-myndigheter-och-andra-aktorer/tips-om-kriskommunikation-vid-handelser


Behöver ni råd eller hjälp med att formulera och distribuera era budskap så är det bara att att höra av er.

Joe Formgren
med kollegor
070-679 79 00
www.presstjanst.se

Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en ny kommentar

Om cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Har du vidare funderingar kring hur cookies används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder endast cookies i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera