effect_ikon_logo Midsommarstång Kräfta Surströmming Löpsedeln Halloween Alla Helgons dag (stearinljus) Juldekoration Alla hjärtans dag Löpsedel mobil Påsk Mina sidor Matrikel Premium Videomöte
effect logo wide

Dagens datum:

•••••

Skribenten arbetade under många år med stora och små evenemang genom effectplus.se

Skribenten arbetade under många år med stora och små evenemang genom effectplus.se

Konsten att skapa och lyckas med framfångsrika evenemang

Publicerad: 6/9, 2023

Att arrangera ett evenemang är en spännande och givande upplevelse oavsett om det gäller ett öppet hus, invigning, resor eller utbildningar. Men för att det ska bli en framgång är det avgörande att formulera och publicera budskapet på rätt sätt innan du sprider det på sociala medier. Här går vi igenom några grundläggande regler i värdet av att använda sin egen webbplats och relevanta nyhetstjänster som primära kanaler för att marknadsföra ditt evenemang innan du tar det till sociala medier.

Allför många gör tyvärr inte sin hemläxa innan man börjar beställa mat, annonser och giveaways. Jag har genom åren sett alltför många som förundrat konstaterat var de blev tvugna att ställa in sin utbildning, kurs eller att det var pinsamt tomt på "Öppet hus". Det gäller att tänka efter före, så här kommer några enkla tips och råd.

Marknadsundersökning och intresse
Innan du ens börjar tänka på att sprida ditt evenemang på sociala medier är det klokt att utföra i alla fall en neklare marknadsundersökning. Detta kommer att hjälpa dig att förstå om det finns en verklig efterfrågan på ditt evenemang och om det finns människor som skulle vara intresserade av att delta.

Identifikation av målgruppen
Först och främst måste du fastställa vem din målgrupp är. Vilken ålder, kön, intressen och demografisk information har de? Ju tydligare du kan beskriva din målgrupp, desto mer framgångsrik kommer din marknadsföring att vara.

Konkurrensanalys
Ta reda på om det finns liknande evenemang i din region eller nisch. Vad gör ditt evenemang unikt? Hur kan du sticka ut från konkurrensen?
Undersök intresse

Använd enkäter, intervjuer eller sociala medier för att mäta intresset för ditt evenemang. Du kan till och med använda intresseanmälningar på din webbplats för att se hur många som är intresserade.

Skapa en attraktiv webbplats
När du har identifierat din målgrupp och förstått intresset är det dags att skapa en professionell och informativ evenemangssida på din webbplats. Här är några viktiga punkter att beakta:

Evenemangsinformation: Presentera detaljer om ditt evenemang tydligt och tydligt, inklusive datum, tid, plats och eventuell avgift.
Attraktivt innehåll: Använd engagerande text, bilder och videor som fångar uppmärksamheten och övertygar besökare om att delta.
Anmälningsmöjligheter: Ge enkel möjlighet för besökare att anmäla sig eller köpa biljetter direkt från din webbplats.
Kontaktinformation: Se till att det är enkelt för besökare att nå dig om de har frågor eller behöver mer information.

Använd nyhetstjänster
Att publicera din evenemangsinformation på olika nyhetstjänster kan vara ett kraftfullt sätt att öka synligheten och nå ut till en bredare publik. Nyhetswebbplatser (t.ex. svenskpress.se eller effectplus.se är sådana) och lokala tidningar är ofta villiga att publicera pressmeddelanden om evenemang i området. Här följer ett par grundläggande tips.

Skapa ett pressmeddelande
Skriv en professionell och informativ pressrelease om ditt evenemang. Fokusera på de mest intressanta aspekterna och se till att det är välskrivet.
Skicka ditt pressmeddelande till lokala tidningar, radiostationer och andra relevanta nyhetskällor. Var personlig och målinriktad i dina kontakter.

Uppföljning av pressmeddelandet
Efter att ha skickat pressmeddelandet, följ upp med journalister och redaktörer för att se om de är intresserade av att täcka ditt evenemang.
Innan du lanserar din evenemangskampanj på sociala medier kan du försöka engagera tidiga deltagare. Detta kan vara vänner, familjemedlemmar eller kollegor som är villiga att stödja ditt evenemang och sprida ordet till sina nätverk. Deras stöd kan vara en kraftfull startpunkt för att generera intresse och uppmärksamhet.

Det är alltså av största vikt att noggrant planera och använda din egen webbplats och nyhetstjänster som de första stegen för att marknadsföra ditt evenemang. Genom att utföra en marknadsundersökning, skapa en attraktiv webbplats, använda nyhetstjänster och engagera tidiga deltagare kan du bygga ett starkt fundament för din evenemangskampanj innan du tar det till sociala medier. Detta kan öka dina chanser att locka en engagerad och intresserad publik och göra ditt evenemang till en succé. Hör av er om ni har funderingar kring detta - och lycka till med ert nästa evenemang!

Joe Formgren
Kommunikationsstrateg
070-679 79 00

PS. Vill ni få en bra struktur och checklista avseende planering av ert evenemang så får ni den informationen här >>

Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en ny kommentar

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder cookies och datainsamling i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga