Dagens datum:

•••••

Lyckas med digital marknadsföring - här är exemplen du kan lära dig av

Publicerad: 24/5, 0524 av Daniel Azzo



Att lyckas med digital marknadsföring kan vara svårt för många företag eftersom den digitala världen förändras i hög hastighet. Men det finns såklart flera exempel på företag som har lyckats riktigt bra i sin digitala marknadsföring. Satsningar från traditionella medier som TV och offline-tidningar förskjuts mot att företagen ökar sin närvaro i digitala kanaler. Influencer är populära för företagen att marknadsföra sig med eftersom de skapar ett förtroende hos den potentiella köparen. Många spelbolag har varit framgångsrika med denna typen av digital strategi och lyckats knyta sitt varumärke till kända ansikten som är spännande och pålitliga i köparens ögon.

Företag som är framgångsrika i digitala kanaler.

Det finns många företag som är framgångsrika i att synas i digitala medier. I klädbranschen är NA-KD ett exempel på hur hela lanseringen av varumärket har lanserats enbart med hjälp av digitala kanaler och influencermarketing. Inom spelindustrin har den mer traditionella marknadsföringen länge varit dominerande men det sker ett skifte i marknadsföringsstrategierna där med. I England är det väldigt populärt att spelbolagen sköter marknadsföring genom sponsring av olika idrottslag och individuella idrottare. Ofta får bolagen som satsar även exponering i sociala medier eftersom idrottsutövare ofta även är influencers. Spelbolagen kan definitivt lära av exempel som NA-KD som använder influencers för marknadskommunikation med sina potentiella kunder.

Andra exempel

Företag som Kindred Group har varit väldigt framgångsrika i att använda digitala kanaler och vara aktiva på sociala medier med alla sin varumärken. De har insett hur värdefullt det är att använda influencers i sin marknadsföring för att nå nya kunder som inte kan nås via traditionella kanaler. Genom att vara aktiva på sina egna sociala kanaler och re-posta och re-tweeta har Kindred Group kunnat knyta an många stora kända namn till sina varumärken på ett smart sätt. Den som förstår influencer-marketing kommer ta nya marknadsandelar, speciellt på en marknad där en stor del av potentiella kunder finns i denna typer av media.

Om cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Har du vidare funderingar kring hur cookies används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder endast cookies i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera