Lyckas med digital marknadsföring - här är exemplen du kan lära dig av
Publicerad: 24/5, 0524
Att lyckas med digital marknadsföring kan vara svårt för många företag eftersom den digitala världen förändras i hög hastighet. Men det finns såklart flera exempel på företag som har lyckats riktigt bra i sin digitala marknadsföring. Satsningar från traditionella medier som TV och offline-tidningar förskjuts mot att företagen ökar sin närvaro i digitala kanaler. Influencer är populära för företagen att marknadsföra sig med eftersom de skapar ett förtroende hos den potentiella köparen. Många spelbolag har varit framgångsrika med denna typen av digital strategi och lyckats knyta sitt varumärke till kända ansikten som är spännande och pålitliga i köparens ögon.
Företag som är framgångsrika i digitala kanaler.
Det finns många företag som är framgångsrika i att synas i digitala medier. I klädbranschen är NA-KD ett exempel på hur hela lanseringen av varumärket har lanserats enbart med hjälp av digitala kanaler och influencermarketing. Inom spelindustrin har den mer traditionella marknadsföringen länge varit dominerande men det sker ett skifte i marknadsföringsstrategierna där med. I England är det väldigt populärt att spelbolagen sköter marknadsföring genom sponsring av olika idrottslag och individuella idrottare. Ofta får bolagen som satsar även exponering i sociala medier eftersom idrottsutövare ofta även är influencers. Spelbolagen kan definitivt lära av exempel som NA-KD som använder influencers för marknadskommunikation med sina potentiella kunder.
Andra exempel
Företag som Kindred Group har varit väldigt framgångsrika i att använda digitala kanaler och vara aktiva på sociala medier med alla sin varumärken. De har insett hur värdefullt det är att använda influencers i sin marknadsföring för att nå nya kunder som inte kan nås via traditionella kanaler. Genom att vara aktiva på sina egna sociala kanaler och re-posta och re-tweeta har Kindred Group kunnat knyta an många stora kända namn till sina varumärken på ett smart sätt. Den som förstår influencer-marketing kommer ta nya marknadsandelar, speciellt på en marknad där en stor del av potentiella kunder finns i denna typer av media.