effect_ikon_logo Midsommarstång Kräfta Surströmming Löpsedeln Halloween Alla Helgons dag (stearinljus) Juldekoration Alla hjärtans dag Löpsedel mobil Påsk Mina sidor Matrikel Premium Videomöte
effect logo wide

Dagens datum:

•••••

Prameet Kotak

Prameet Kotak

Mänskliga resurser

Publicerad: 18/10, 2020

Prameet Kotak

Kvalificerad livscoach, yoga- och meditationsinstruktör ,karateutövare, remediering massageterapeut & personlig tränare som under 12 månader delar med sig till oss läsare av sina tankar, råd och tips.

Här kommer åttonde delen av 12 möjliga under 2020. Häng på!

 

 

Under de senaste månaderna har vi delat djup information om samhället, kollektivt medvetande och ledarskap. Detta ger oss en förståelse för företagens betydelse och hur deras värderingar, uppdrag och vision sår frön för välbefinnande.

Det är det som formar samhällen och individer som på ett holistiskt sätt arbetar mot tillväxt och utveckling.

Med fokus på denna period av en pandemi finns det en viktig aspekt att tänka på. Sex månader efter att ett team börjat anpassa sig till den ”nya normala” är det mycket normalt att uppleva en försenad reaktion på krisen. Det kallas justeringsstörning. Upplevda känslor kan vara oro, ångest, depression och man kan uppleva att det är svårt att fokusera.

Om det inte hanteras på rätt sätt kan det leda till missbruk och självmord.

Hälsa och välbefinnande kan inte tas för givet. Det är NU företag måste investera allt i personalens hälsa och välbefinnande. En ledare kommer att få teamets lojalitet och förtroende om han / hon kan ta laget under sina vingar och ge möjligheter för individer att förstå vad de känner, uttrycka vad de känner och verktyg för att kunna hantera dessa känslor. Det är här ett företag kan ta stöd av en företagscoach för att hitta synergierna mellan individernas personliga utveckling och organisationens vision och mål med fokus på individers välbefinnande som utan tvekan kommer att leda till organisationens/företagets uppsatta mål och önskade effekter.

Jag är säker på att vi alla har hört skräckhistorier om företag som inte följer (Duty of care) och manipulerar samhället med dålig praxis som orsakar olyckor inklusive mänskligt lidande och sjukdomar. Men det finns också några fantastiska företag som följer höga värderingsstandarder och är ansvariga för fantastiska historier som är ett bra exempel på hur man ska ta hand om sina mänskliga resurser.

Jag har tidigare nämnt min farfars företag och jag vill nämna det igen för att lyfta fram ett bra exempel på hur man kan uppnå önskat resultat genom att fokusera på de anställdas hälsa och lycka. Hans företag har en enkel vision och uppdrag där varje individs välbefinnande är prioriterad. Han tillhandahöll boende, mat, utbildning för barnen, sjukhusförsäkring, rekreation, firande, sammankomster, hälso- och sportaktiviteter till alla hans 300 anställda. Att ta hand om de mänskliga resurserna på ett holistiskt sätt gav 2% som den högsta årliga personalomsättningsgraden någonsin för hans företag! Detta är ett bevis på hur investeringar i individers hälsa och välbefinnande leder till ekonomisk välbefinnande för företag och därmed hållbara företag och samhällen.
 

Så varför implementerar inte fler företag den här typen av hållbar och helhetssyn?

De tio bästa företagens värderingar är tyvärr i kontrovers. Det är vackra ord och värderingar som inte följs i verkligheten. En del läsning om det finns på den här länken. https://peakon.com/blog/workplace-culture/best-company-core-values/)

 

Varför har så många företag med starka visioner och uppdrag på papper misslyckats med genomförandet?

 

Varför inte titta på mitt köpbeteende som konsument?
Står mina värderingar över ekonomin?

Hur ofta har jag gått till en butik eller online-plattform och tittat på att köpa den bästa prissatta varan utan att tänka på företagets värderingar eller var produkterna kommer ifrån? Jag måste bokstavligen komma på mig själv från att göra ett instinktivt köp och tänka på de viktiga frågorna så som värderingar, kvalitet, pris, uppfattning, och produktkällor. Som konsument behöver jag ta ansvar för att skapa efterfrågan, som företagen helt enkelt säljer till. Så baserat på kollektivt medvetande så tror jag att det är vårt medvetande som motiverar företag att göra vad de behöver göra för att uppfylla våra krav. Vår begäran kommer från både våra behov och önskemål som lätt omvandlas till girighet om vi inte befinner oss i vår medvetenhetszon. Så hur kommer vi in ​​i zonen?
 

Vi backar bandet och går tillbaka till grunderna i mina första artiklar. Ät bra, träna och att sova, triaden i balans, kommer du ihåg det? Jag är övertygad om vi alla tog ansvar för vår egen balans skulle vi alla känna oss starkare för förändring eller för att göra skillnad. Vi skulle sluta peka fingret (eller kanske åtminstone göra det mindre) på regeringar, ledare, företag och alla andra, förutom oss själva.

Så låt oss komma åt det, låt oss fokusera på att göra vår dagliga 'Karma' = handling), låt handlingen vara passiv, inte nödvändigtvis aktiv och komplicerad. Bara sitt, bara sitt och titta på väggen ... det är det, om du kan gör det i 20 minuter och fokusera på den punkten så kommer du komma dit. Naturligtvis kommer det att uppstå massor av känslor, tricket är att se det komma och gå. Och med övning kommer det att gå och gå och vet du vad de kommer att göra med dig? Det kommer att stärka dig, det kommer att få dig att ta kontroll över din kropp och själ, du kommer inte att springa från det längre, du kommer att kunna stå på marken och äga dina övertygelser, värderingar, behov och önskemål. Detta kommer att hjälpa dig att skapa din trygghetscirkel tills det känns rätt för dig.

Jag tycker det är dags att ta ansvar, att vi tar ansvar för oss själva först och sen alla andra. Att göra det betyder inte att vi blir egoistiska eller ignoranta. Det handlar om att hitta en balans genom att ge sig själv ”tid” i form av träning, massage och meditation. Att ge sig själv 2–3 timmar om dagen med korta pauser på förmiddagen och eftermiddagen med IAM meditation som du kan ta del av här: https://youtu.be/J3RnTYHUCYY & https://youtu.be/nadqdj-9-_E

Om vi ​​tittar på hur vi reagerar på Covid19, kan det vara lite förvirrande. Vissa av oss tycker att det finns konspirationer, vissa tycker att det finns en mening, andra säger fortfarande att det är vad det är och vi måste bara accepterar det. Jag undrar om allt detta är viktigt? Är det inte tydligt att vår immunitet och vår hälsa är prioriterad? Är det inte tydligt att de som överlever är de som tar hand om sig?
Om det är klart, så är det första vi kan göra är att förenkla våra tankar ... våra handlingar och våra mål, detta är sannolikt den viktigaste åtgärden du kan göra, för när du väl förenklat din trygghetscirkel kommer ditt liv att bli lättare, du kommer att stå på dig när du måste och släppa taget om sådant du inte behöver.

Föreställ dig när du blivit tydlig med vem du är. Hur kommer det att påverka ditt sociala beteende samt dina behov och önskemål, din inköpslista och alla dina prioriterar. Ditt beteende kommer att motivera företagen att anpassa sina strategier efter din efterfrågan.


 

Baserat på detta har jag designat ett program speciellt för att hjälpa dig att hitta ditt syfte i livet.

Det kallas "En ny kula - hitta ditt syfte 21 dagars program" och du kan hitta det på https://bodygururetreats.questo.co/

För att hitta vårt syfte kanske vi måste vara riktigt obekväma eller tillräckligt obekväma för att vilja utvecklas, möta våra rädslor och äga vem vi verkligen är och ta det utrymmet i att skapa din "trygghetscirkel".

Är du redo för att våga leva?
Kontakta mig gärna på hello@prameetkotak.com

 

---------------------------------------------------------------------------

CFA NYTT

Anna Idell

www.cfanytt.se

Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en ny kommentar

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder cookies och datainsamling i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga