Dagens datum:

•••••

Enkla skrivregler vid publicering

Publicerad: 27/9, 2018 av Joe Formgren

Här har ni lite enkla skrivregler som du kan tänka på när du skall publicera en Nyhet, Blogginlägg och även ett erbjudande.

1. Skriv en bra och intressant rubrik som informerar mer än den säljer. Var noga med att du skall vara mycket nöjd med den då länkar till den blir brutna om du ändrar rubriken i efterhand. Obs! Inga utropstecken i rubriker!

2. Ingen nyhet utan bild. Gärna personer som använder produkter eller utför tjänster. Inte bara en enskild produkt och absolut inga reklamtexter eller priser med i en redaktionell bild.

3. Fånga läsaren direkt i ingressen/inledningen. Där har du de sista sekunderna för att fånga läsarnas intresse. Inte ”det var en gång…” utan Pang på rödbetan.

4. Ha gärna med ett citat från någon person som säger något om nyheten - men gärna också ett erbjudande, så blir det mer personligt.
– Citaten inled lämpligen med ett talstreck som på den här meningen, säger ansvarig utgivare.

5. Längst ned skall det finnas kontaktuppgifter samt mer information om verksamheten samt länkar till webbadress och sociala medier etc.
Här i effectplus.se är det ju så fiffigt att här ser ju de som läser både vilken person som publicerat och vilket företag eller organisation den arbetar på.

6. Se till att innehållet är rätt stavat. Lita inte enbart på ditt rättstavningsprogram och låt gärna någon mer korrläsa din artikel.

Sammanfattningsvis så skall din artikel/nyhet svara på frågorna
När?
Var?
Hur?
Vem?
Varför?

Tips:
Skriv din text i ett ordbehandlingsprogram. Din dator kan hänga sig i samband med publicering eller du kan bli störd och utloggad innan du hinner spara din text.
Justering i efterhand: Det går alltid att justera eller komplettera dina publicerade texter.
Sökord: Som marknadsförare har du här din gyllene chans att använda de sökord ni vill förknippas med.

Undvik:
Reklam i form av annonser, säljblad och affischer. De har inget på en sida för redaktionellt material att göra. Det skall vara ett fint och bra fotografi. Ansvarig utgivare förbehåller sig rätten att ta bort den typen av material liksom artiklar som strider mot svensk lagstiftning.

Bildformat:
Komprimerad .jpg är det bästa att använda. Från några hundra kb till max 2 mb.

Publicera mera - ordet är fritt och ditt!
Joe Formgren
070-679 79 00
PS. Om ni känner att ni inte får till den där riktiga snitsen ändå så hjälper vi gärna till genom vår Presstjänst - https://presstjanst.se - kontakta mig gärna personligen för mer information om den PR-tjänsten.

Se alla inlägg »

Kommentarer (1)

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Skriv en ny kommentar

Redaktionen effectplus.se

Skrivet: 21/11, 2018 kl. 13:34 av Redaktionen effectplus.se

Obs! Vänligen inga utropstecken i rubriker! Då vi förbehåller oss rätten att justera materialet så kan länkarna då ni naturligtvis har delat era inlägg vidare i sociala medier.