Precis nya förslag på Ikeas logotype till höger.

Precis nya förslag på Ikeas logotype till höger.

Precis ritade om Ikeas logotype

Publicerad: 2/5, 2019

IKEA:s klassiska blågula logotyp har väl nästan kultstatus och har sett i princip likadan ut sedan 60-talet. När man nu har gjort en redesign av den så är vi många som förvånas över att man inte passar på att göra den i en proportion som är anpassad för både digitalisering men även det gyllene snittet som grafiker med endast grundläggande kunskaper arbetat med i århundraden.

Vi roade oss med att rita om den nya logotypen och kunde ganska enkelt göra en variant med betydligt större "impact". När det kommer till uppmärksamhetsvärde så bör en logotype i perfekt proportion inte vara mer än dubbelt så bred som den är hög. Logotypen har nu smyglanserats då den på ett föredömligt sätt skall kunna ersätta den gamla utan att allt marknadsföringsmaterial behöver ersättas. Ikeas nya logotype är således 2,5 x bredare än den är hög, proportion 2,5 x 1. Precis förslag har i stället har proportionen 2 x 1. Att den blir lättare att läsa och får högre uppmärksamhetsvärde är odiskutabelt.

Rent estetiskt kan man naturligtvis diskutera typografi i all oändlighet men faktum kvarstår att med vårt förslag på design så ökar uppmärksamheten med 25 %. Det är ren matematik. Sedan är det bara att addera det gånger alla sammanhang logotypen exponeras globalt gånger x den tidrymd som uppstår innan logotypen justeras nästa gång.

Vårt resonemang är således att man skulle passat på och tagit tillfället i akt att även justerat typografin en del i och med att mellanrummen i framför allt bokstaven "E" fortfarande kommer att vara krävande vid brodyr samt när logotypen förekommer i mindre storlekar inte minst i digitala kanaler men även i print.

En riktigt pikant detalj är att den pinsamma spärrningen mellan "I" och "K" nästan har förstärkts i den nya logotypen så att ett otränat öga nu kan läsa "I KEA".

Ingvar kanske inte skulle vara helt nöjd med utfallet och resultatet är väl ingen direkt katastrof. Men ibland, inte minst när man skall förnya sin grafiska identitet, så kan det vara bra att släppa på prestigen och våga fråga runt lite.

Kontakta oss på Precis Reklam om ni vill lyfta ert varumärke och förnya er logotype för maximalt uppmärksamhetsvärde.
Telefon 026-511 000
https://precisreklam.se

Besök även gärna den svenska designstudion MonsterDesign.se för att se fler exempel på logotyper vi arbetat om samt flera exempel på hur logotyper utvecklats historiskt.
https://monsterdesign.se/showroom

Ikeas tidigare logotype till vänster och den nya logotypen.

Ikeas tidigare logotype till vänster och den nya logotypen.

Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en ny kommentar