effect_ikon_logo Midsommarstång Kräfta Surströmming Löpsedeln Halloween Alla Helgons dag (stearinljus) Juldekoration Alla hjärtans dag Löpsedel mobil Påsk Mina sidor Matrikel Premium Videomöte
effect logo wide

Dagens datum:

•••••

8 trappsteg till ett starkare varumärke!

Publicerad: 23/10, 2019

8 trappsteg till ett starkare varumärke!

Ta trappan istället för hissen, brukar man säga till den som vill stärka sin kondition. Samma råd kan ges till de organisationer som vill stärka sitt varumärke, för när det gäller varumärken finns det ingen hiss. Det går inte att med en knapptryckning flytta företaget till en ny position i människors medvetande. Nej, starka varumärken byggs inifrån, steg för steg. Här är en trappstegsmodell som kan fungera såväl för uppbyggnaden av ett enskilt medarbetarevent som det långsiktiga bygget av ett varumärke.

Samling: Vi blir alltmer digitala i vår kommunikation, men det räcker det inte att skicka mail eller lägga ut information på intranätet om medarbetarnas engagemang ska väckas. Nej, ett verkligt möte (IRL) mellan de människor som berörs är en förutsättning. När människor träffas blir det fysiskt påtagligt att man är en grupp – och första steget i förståelsen för vad vi representerar tillsammans är att vara tillsammans.

Sammanhang: När människor samlas söker de självmant efter gemensamma nämnare. Här gäller det att beskriva det sammanhang som företaget/organisationen/avdelningen eller gruppen verkar i. Försök att alltid att ge deltagarna svar på frågorna ”Vad gör vi (här)?” ”För vem?” och ”Varför?” Det handlar om att måla upp ”den stora bilden”, den bild som ofta är glasklar för ledningen men faktiskt ganska sällan för medarbetarna.

Samtal: En av de viktigaste fördelarna med upplevelsebaserad kommunikation är möjligheten till dialog mellan deltagarna. (Om det bara är människor på scenen som är aktiva, så blir resten passiva.) Samtalet är nyckeln till att skapa delaktighet. Skapa utrymme för deltagarna att prata med varandra, samråda, och mejsla fram sin ”sanning”. Sprid denna sanning i gruppen och fortsätt att prata till ni börjar få en gemensam uppfattning.

Samsyn: Målet är att få en gemensam bild som alla kan förstå och acceptera. Alla ska ha samma uppfattning om ”vad”, ”för vem” och ”varför”. Alla ska dela uppfattning om vart gruppen är på väg och vad den vill åstadkomma.

Samförstånd: Lyckas ni skapa samsyn, så börjar människors hjärnor att arbeta. Och när de börjar förstå utmaningarna på samma sätt och rikta koncentrationen mot samma mål, uppstår det man kan kalla en ”kollektiv intelligens”. Då – när 10, 100 eller 1000 hjärnor arbetar åt samma håll – kan vi börja prata om konkurrenskraft!

Samverkan: Människor i samförstånd vill hjälpa varandra. Och när en grupp på allvar börjar hjälpa varandra ökar effektiviteten. Det finns modern ekonomisk forskning som tydligt visar att gruppers prestationsförmåga till största delen avgörs av deras vilja att hjälpa varandra i vardagen och faktiskt samverka mot det gemensamma målet.

Samhörighet: När människor hjälper varandra, och märker att alla får ut något av det, så stärks automatiskt samhörigheten i gruppen. Det blir påtagligt att ”viet” är större än ”jaget”, och det är något vi innerst inne längtar efter. Människan är ett flockdjur som behöver den bekräftelse som en grupptillhörighet ger.

Sammanhållning: En grupp där ”vi-känslan” har fått fäste är en grupp som håller ihop och försvarar varandra. En grupp där deltagarna försvarar varandra är stark. Och en stark grupp är grunden till ett starkare varumärke.

Och det var väl ett starkare varumärke du ville ha – eller hur?

Vill du veta mer når du oss på Brinc på telefon 026-10 27 00, eller mig direkt på 070-227 35 20.

/Axel Wiman

Kommentarer (2)

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Skriv en ny kommentar

Joe Formgren

Skrivet: 23/10, 2019 kl. 12:35 av Joe Formgren

Mycket intressant Axel! Hälsa Stefan så gott! :-)

Visa svar »
Axel Wiman

Skrivet: 23/10, 2019 kl. 13:16 av Axel Wiman

Tack för tipset Joe!! ;) Allt gott!

Skriv en ny kommentar

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder cookies och datainsamling i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga