Agneta Olsson - den rebelliska entreprenören

Publicerad: 28/5, 2019

Mixdagen i Gävle har utvecklats till en fantastisk marknadsplats för idéer och marknadsföring, inte minst tack vare ordförande Annika Wiberg i MIX Marknadsförening. Intressanta föredrag, medlemmar som ställer ut och visar upp sig, mingel – och inte minst intressanta föredragshållare! Mixdagen på Winn konferenscenter 21 februari var inget undantag, vad sägs till exempel om Agneta Olsson, den rebelliska entreprenören? En av Agnetas stora bedrifter var att lansera ”fredagsmys” när hon var produktchef på kryddföretaget Santa Maria.

– Jag blev kontaktad av Lars-Olof Mattsson, som var ägare till Santa Maria, och han erbjöd mig posten som produktchef för ett nytt segment på företaget, Tacos, sa Agneta Olsson. Ett sånt erbjudande kan man ju inte tacka nej till!
Men först fick vi Gävlebor en eloge!
– Jag håller föredrag runt om i Sverige men jag måste säga att ni verkar gladare än de flesta, en fantastisk stämning här, sa Agneta Olsson.
Som en del av förberedelserna för besöket i Gävle hade Agneta frågat några personer vad de förknippade med Gävle och bland svaren märktes förstås var Brynäs, di Leva och Sandvik.
– Men flest röster fick Gevalia och Gävlebocken, och ni vet väl vad de har gemensamt, frågade Agneta Olsson. Jo, båda får oväntat besök!
Stort jubel!
Men föredraget handlade också om framgång, fall och revansch. Agneta Olsson jobbade på ICA Specialvaror med gubbar i ledningen som hon tyckte stod i vägen för Sveriges utveckling. Hon var ung och vill förändra världen och tyckte det gick för långsamt på ICA.
– Eftersom jag gillar Texmex så var det inte så svårt att tacka ja till erbjudandet att bli produktchef för den deras nya produkt Taco, sa Agneta Olsson.
Lars-Olof Mattsson hade försökt att göra affärer med de amerikanska företag som arbetade med Taco, bland annat Old El Paso. Men förgäves, så därför startade den genuine entreprenören en egen Tacoprodukt. En intressant händelse var när Santa Maria lanserade sin produkt med en förpackning i gult, som Old El Paso tyckte var för lik deras egen. Men efter några rundor stod det klart för dem att den juridiska processen skulle ta lång tid att genomföra. Och de hade bråttom och för att lösa problemet så erbjöds Santa Maria ersättning för att göra om sin profil med nya förpackningar, reklam med mera – till och med reklamfilmen!
– När jag fick jobbet som produktchef kunde jag ingenting om livsmedelsbranschen, men jag gillade i alla fall Tacos, sa Agneta Olsson. Vi började med att fråga kunderna hur de ville ha produkten och utvecklade konceptet med det som grund.
Aktiviteter, kampanjer – till och med samarbete med Jeep där de använde chilifärgade jeepar. Kampanjen gjordes inför sommaren 1998 och många ”förstå-sig-påare” skakade på huvudet.
– ”Det är ju ingen som köper Tacos på sommaren, då grillar folk!”
Men kampanjen gjorde succé och marknadsandelen ökade till 43 procent!
– Jag måste beundra ledningen för Santa Maria som var uthålliga för det tog 7 år innan produkten blev lönsam, sa Agneta Olsson. Men hårt arbete och ett framgångsrecept med tydliga visioner och värderingar var avgörande för att det blev lyckat.
Några nyckelfaktorer:
• Tydlig vision och värderingar
• Rebellisk företagskultur, struktur, tydliga regler, arbetsprocesser och en rebellisk
• Passion, utveckla produkterna för kunden, örat mot marken och blicken högt
• Frontlinjemandat – anställda ska ha de bästa förutsättningarna
• Innovation – 8 av 10 nya produkter blev framgångsrika
• Undvik komplexitet, det ska vara enkelt
• Agera snabbt – de snabba slår de långsamma
• Rekrytera rätt – se till att behålla de som har rätt attityd och inställning
Santa Maria omsatte 400 miljoner 2008 och det har växt till dagens 4,2 miljarder, bland annat tack vare export till 30 länder av vilka Santa Maria är marknadsledande i 10!
– 2009 var det dags för en ny utmaning så jag blev externrekryterad VD i ett familjeföretag, sa Agneta Olsson.
Men det blev ett tufft år och när ägarna ville se en tredubblad omsättning på tre år med samma procentuella lönsamhet, utan att i förväg kommunicera det med sin VD, valde de så småningom att gå skilda vägar.
– Det var ett hårt slag mot mitt självförtroende, berättade Agneta Olsson. Men jag tog fasta på erfarenheten och tänkte igenom vad som gått fel och vad både jag och även ägarna borde ha gjort annorlunda.
Agneta identifierade totalt 15 framgångsfaktorer, som behöver vara på plats för att man ska lyckas vid ett ledarskifte - samtliga saknas när man inte lyckats skapa framgång. Framgångsfaktorerna blev ett underlag för en bok som kan hjälpa framtida ägare och VD att slippa göra samma misstag. Hon träffade en av cheferna på Grant Thornton, som tidigare hade hjälpt till att publicera böcker. De gillade konceptet och beställde 1000 böcker, en bra inkörsport till förlagsvärlden. Liber förlag tryckte boken, som gavs ut 2010 samt en ny utgåva 2016. Hon skrev boken ”Extern VD – så lyckas du” tillsammans med en forskare från Jönköpings Handelshögskola.
- Boken ligger till grund för hela affärsidén i min nuvarande verksamhet, berättade Agneta Ohlsson. Med våra egna erfarenheter som grund vill vi hjälpa företagare att förverkliga sina drömmar i ägarledda företag.
Att bidra till framgångsrika ägarskiften såväl som generationsskiften är en av specialiteterna i konsultföretaget Chair Management, som har kontor i Göteborg och Stockholm men arbetar över hela landet.
En nog så grannlaga uppgift med tanke på att så många av dagens företagare närmar sig pensionsåldern eller redan har passerat den!

Text: Torbjörn Edlund
Foto (där inte annat anges): Emanuel Golabiewski, Precis Reklam

Agneta Olsson. Foto: Chair

Agneta Olsson. Foto: Chair

Agneta Olsson tillsammans med Rickard Dahl

Agneta Olsson tillsammans med Rickard Dahl

Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en ny kommentar