effect_ikon_logo Midsommarstång Kräfta Surströmming Löpsedeln Halloween Alla Helgons dag (stearinljus) Juldekoration Alla hjärtans dag Löpsedel mobil Påsk Mina sidor Matrikel Premium Videomöte
effect logo wide

Dagens datum:

•••••

Joe Formgren berättar allt du behöver veta för att bli en bättre talare - nästan!

Joe Formgren berättar allt du behöver veta för att bli en bättre talare - nästan!

Bli en bra talare – förvandla dig till en god kommunikatör

Publicerad: 12/9, 2023

”Jag är ingen talare”, har väl de flesta av oss sagt vid något tillfälle. Jag vill poängtera att även om undertecknad har hållit en hel del föredrag och utbildningar genom åren så är det inte mitt huvudspår som kommunikationsstrateg och stöd i marknadsfrågor. Men jag har alltid varit fängslad av goda föredragshållare och även haft förmånen att arbeta med flera av Sveriges främsta genom åren.

I mitt dagliga arbete med att stötta entreprenörer och beslutsfattare så dyker det ibland upp frågeställningar om vad man skall säga och även hur i olika sammanhang. Där föddes idén till att sätta samman några väl avvägda råd och grundläggande kunskaper om hur du kan förbättra din förmåga att hålla minnesvärda tal och ta dem till en högre nivå.
Att bli en bra och framgångsrik talare är som att lära sig simma eller dansa. Man kan förvisso ha olika talang och det kan vara lite svårt i början, men med rätt övning så kan du snabbt utveckla dina framföranden. Oavsett om du är företagare, chef eller ställt dig upp på din bäste väns bröllop så är konsten att tala inför olika grupper en ovärderlig kunskap.

Fånga åhörarnas intresse och ge starkt intryck genom stark inledning och avslut

En stark inledning är nyckeln till att få din publik att engagera sig. Använd ett retoriskt knep, en intressant statistik eller en gripande berättelse för att dra in dem från början. På samma sätt, avsluta med kraft genom att sammanfatta dina huvudpunkter och lämna något att tänka på. Kom ihåg att det är här du sätter tonen för hela din presentation.

Att använda kroppsspråkets makt - mer än ord kan säga

Kroppsspråket är en kraftfull kommunikationskanal. Håll ögonkontakt med din publik för att bygga förtroende. Använd gester och rörelser för att på ett tydligt sätt förstärka dina budskap. Se till att kroppsspråket framstår som öppet och positivt. Var medveten om din kroppshållning och undvik t.ex. att stå med korsade armar eller att visa alltför tydliga tecken på nervositet.

Omvandla nervositet till energi - konsten att hantera lampfeber

De flesta upplever nervositet före en presentation. Istället för att försöka bli av med nervositeten helt och hållet, omvandla den till positiv energi. Djupandas, visualisera framgång och fokusera på ditt budskap snarare än din rädsla. Kom ihåg att även de mest erfarna talarna känner nervositet ibland.

Knep för oförberedda presentationer och att hantera oväntade situationer

I affärsvärlden kommer ofta situationer upp där du måste prata oplanerat. Ha alltid några generella ämnen i bakhuvudet som du kan prata om och öva på att snabbt organisera dina tankar.

Träna upp din karisma – en övningssak

Karisma är något som kan tränas och förbättras. Öva att vara mer engagerande genom att använda variation i röstläge och betoning. Lyssna på talare du beundrar och lär av deras karismatiska stil.

Hur du interagerar med publiken - skapa delaktighet och engagemang

Skapa interaktion med din publik genom att ställa frågor, be om feedback eller använda dig av enkla röstkommandon. När dina åhörare känner sig delaktiga engagerar de sig också mer i det du har att berätta.

Tempo, betoningar, dramaturgi och pausering - skapa rytm i ditt tal

Att variera tempot och betona viktiga punkter hjälper till att hålla din presentation intressant. Skapa en dramaturgisk kurva som bygger spänning och avslöjar ditt budskap på ett övertygande sätt. Använd också pauser för att låta viktig information sjunka in.

Hur du talar in i kameror och blir en virtuell talare

Öva även att titta rakt in i kameran och använd din röst och kroppsspråk för att skapa en stark närvaro online. I den här digitala tidsåldern har ju förmågan att tala och titta rakt in i kameror blivit viktigare än någonsin.

Anpassa budskapen till korta webbformat då tiden är din fiende

I dagens snabba värld har vi oftast bara några minuter eller till och med sekunder för att få igenom vårt budskap. Lär dig att koka ner dina budskap till det mest väsentliga och använd tydliga och minnesvärda slogans och bilder för att nå fram till din publik.

Så dags att börja din resa mot att bli en mästerlig talare

Att bli en bättre talare är en kontinuerlig resa. Genom att följa de här tipsen och öva regelbundet kommer du att märka snabba förbättringar i din förmåga att hålla tal. Så ta chansen att leverera ännu bättre nästa gång du skall tala inför en levande publik eller filmkamera. Låt din röst och framträdande bli ett ännu mer värdefullt verktyg för ytterligare utveckling av både din personlighet och verksamhet. Jag önskar f.ö. att jag själv läst den här artikeln för en del år sedan så hade nog i alla fall en del av mina officiella framträdanden sannolikt rönt större framgång!

Så stort lycka till med din ambition att bli en ännu bättre talare

Joe Formgren
Kommunikationsstrateg och publicist
070-679 79 00
https://formgren.com

PS. Hur du skall lägga upp ditt tal? Det finns en riktigt bra, enkel och logisk grundmall med några få enkla steg. Den tar vi när vi hörs av!

Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en ny kommentar

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder cookies och datainsamling i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga