Dagens datum:

•••••

Frukostmöte på Gasklockornas restaurang

Frukostmöte på Gasklockornas restaurang

Bli vinnare på Google

Publicerad: 8/4, 2019

Hur har vi det med vårt förhållande till Internet egentligen? Många företag säger att de arbetar med digital marknadsföring, men gör de det på ett effektivt sätt? Gävles Företagarföreningar hade därför bjudit in Oskar Alm, utbildningsansvarig på Brath, till frukostmötet 28 mars på Gasklockornas restaurang. Oskar har lång erfarenhet av marknadsföring på Internet och det handlar idag väldigt mycket om Google, vilket ställer allt större krav på kunskaper för att man ska kunna synas i bruset på Internet.

Ralph Brodin, ordförande i Brynäs Företagarförening, hälsade föredragshållaren och de 45 gästerna välkomna till ett intressant föredrag och en trevlig frukost.

– Jag vill att ni ska få en idé om vad man kan göra för att lyckas med digital marknadsföring, sa Oskar Alm. Man behöver inte vara expert men man bör ha en aning om vad man behöver så att man anlitar rätt experter.

De här punkterna fanns på dagens agenda:
• Svenskarna och Internet
• Sökstrategi – ställ rätt frågor
• Mobile first – mobilt sök först
• Google Ads – arbeta smart och betala mindre
• Sökmotoroptimeringens (SEO) grunder
• Outreach SEO

Brath har 30 medarbetare med huvudkontor i Örnsköldsvik samt ett kontor i Stockholm, där Oskar Alm är anställd.

– De viktigaste källorna till information för svenskar som planerar ett inköp på nätet är butikernas och varumärkenas hemsidor, sa Oskar Alm. På andra plats ligger sökning på Google, vilket gör att den som vill synas måste jobba med en effektiv sökstrategi för att lyckas.

Facebook är idag företagens vanligaste verktyg för marknadsföring med sökordsoptimering på plats två. Traditionell tidningsreklam, sponsring samt TV- och radioreklam hamnar längre ner på listan.

– Världens i särklass största sökmotor är idag Google, som används vid över 92 procent av sökningarna, sa Oskar Alm. I Sverige är andelen till och med lite högre, närmare 94 procent.

Viktigt att tänka på för hemsidan om man vill synas på Internet och i synnerhet Google:
• Bra bilder på hemsidan
• All information som kunden kan behöva
• Sociala signaler
• Ta tiden
• Gör läxan

- Varför behöver man synas på Google, jo, för att sälja mer och då behöver man ha mer relevant trafik till hemsidan, sa Oskar Alm. Det gäller också att det går snabbt att ladda ner hemsidan för annars riskera man att kunden söker någon annan.

I snitt tar det 22 sekunder för att ladda ner en mobilsida enligt en undersökning som Google genomfört på 900 000 webbsidor.

Idag surfar man i allt större utsträckning på mobilen, vilket ställer större krav på hemsidan så att den även kan läsas i mobilen. 2015 passerade mobilsöken antalet sök på datorer och 2017 beräknar man att nästan 60 procent av söken gjordes på mobilen.

– Om man vill satsa på att bli bättre på Internet ska man börja med en plan över vad man vill åstadkomma och sen bör man anlita en expert som vet hur man gör, sa Oskar Alm. Testa er hemsida och se hur den fungerar både på mobiler och i datorn.

Man ska testa läsbarhet, nedladdningstid för bilder, sökbarheten på hemsidan mm.

– För att förstå hur mycket vi skrollar så kan vi jämföra med Skatteskrapan vid Hötorget i Stockholm, vilken är 86 meter hög, sa Oskar Alm. I genomsnitt skrollar vi 90 meter per dag!

Man behöver också tänka på hur målgruppen ser ut, hur de söker, när de är mest ute och söker på Internet osv.
Sökmotoroptimering (SEO) gör att man kan hamna högt upp när Google listar svaren på de ökningar man gör.

– Gör en lista på tänkbara sökord, kolla i statistiken för webbplatsen, intervjua potentiella och befintliga kunder men ställ rätt frågor, sa Oskar Alm. Man kan också använda hjälpmedel på Internet som Googles egen Key World Planner.

Man måste också tänka på vilka rubriker man använder och man ska definitivt inte börja med ”Välkommen”, vem söker på det ordet?

Sökmotoroptimeringens grunder i ordningsföljd:
1. Mänskliga värderingar
2. Få in sökorden i titeln eller URL (webbadressen)
3. Rubrik och underrubriker
4. Brödtext

– Annonsering är en kostnad medan sökmotoroptimering är en investering, avslutade Oskar Alm.

10 st riktigt bra verktyg för den som vill förbättra sin närvaro på Internet!
1. Testa hastigheten på din webbplats, mycket viktigt för främst för mobila sökningar: https://testmysite.withgoogle.com
2. Är din webbplats mobilanpassad? Vad tycker Google? https://search.google.com/test/mobile-friendly
3. Få ännu mer info om hur din webbplats presterar, både i mobiler och desktop: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
4. Hur ser din webbplats ut i olika enheter: http://quirktools.com/screenfly/
5. Hur söks det i er bransch? Få fram förslag på sökord / sökfraser: https://keywordtool.io
6. Få fram antalet sökningar på ett visst sökord plus förslag på sökord/fraser inom samma område: https://adwords.google.com/home/tools/keyword-planner/
7. Koll på hur du rankar på Google på dina viktigaste sökord/fraser: https://www.wincher.com
8. Verktyg som tar fram mängder av förslag på sökningar så att ni kan börja bygga innehåll utefter hur det söks i er bransch: https://answerthepublic.com
9. Gör en snabb koll på hur pass optimerad din webbplats är: https://seositecheckup.com
10. Håll koll på när på året som efterfrågan efter dina produkter/tjänster är som högst: https://trends.google.se/

Oskar Alm och Ralph Brodin

Oskar Alm och Ralph Brodin

Oskar Alm

Oskar Alm

Planera - men se upp för fallgroparna

Planera - men se upp för fallgroparna

Viktigaste källor inför köp på Internet

Viktigaste källor inför köp på Internet

Vilka verktyg och kanaler vi använder för reklam

Vilka verktyg och kanaler vi använder för reklam

Se till att anpassa hemsidan även för mobiler

Se till att anpassa hemsidan även för mobiler

SEO

SEO

Googles historia

Googles historia

Skatteskrapan 86 m hög

Skatteskrapan 86 m hög

Mobilen ett allt vanligare redskap

Mobilen ett allt vanligare redskap

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder cookies och datainsamling i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga