Därför måste entreprenörskap ges större plats redan i grundskolan
Publicerad: 24/10
I takt med att allt fler arbeten kommer att ersättas med AI, och där vi idag inte vet vilka yrken som kommer finnas i framtiden, kommer entreprenöriella kompetenser bli allt viktigare – precis som grunderna att kunna läsa, skriva och räkna. Därför arbetar vi på Ung Företagsamhet hårt för att entreprenörskap ska få en än mer konkret plats i kommande läroplaner.
Att kunna läsa, skriva och räkna är grundläggande färdigheter och därför är det bra att regeringens utredning för nya läroplaner inom bland annat grundskolan fokuserar på detta. Men i detta fokus får inte entreprenörskap och entreprenöriella förmågor prioriteras bort.
Vi på den ideella, politiskt obundna utbildningsorganisationen Ung Företagsamhet är en föregångare inom det entreprenöriella lärandet i Sverige sedan 45 år. Idag finns vi på sex av tio grundskolor genom läromedel och utbildningar och cirka 600 000 gymnasieelever har drivit UF-företag, där de startar, driver och avvecklar ett företag under ett läsår, sedan 1980.
Entreprenörskap på grundskolan handlar inte om att elever ska lära sig bli företagare – utan om entreprenöriellt lärande;
- låter elever tidigt utveckla förmågor som samarbete, problemlösning och få utlopp för sin kreativitet. Egenskaper som rustar dem bättre att klara skola och arbetsliv.
- låter elever gå från idé till handling på ett praktiskt sätt. Vårt senaste läromedel är ett tydligt exempel. Där får elever läsa specialframtagna noveller och sedan skriva sitt eget slut och fortsättning, de kan även spela upp slutet som teater eller presentera muntligt. Det möjliggör arbete med delar av det centrala innehållet i svenska samtidigt som det stimulerar elevernas entreprenörskap, som kreativitet.
- ger möjligheter att arbeta ämnesövergripande.
- ökar både skolengagemang och studiemotivation enligt forskning.
- bidrar till större inkludering i klassrummen genom att möjliggöra för fler elever att visa sina talanger än vid traditionell undervisning. Vi hör ofta om lärare som berättar om elever som ökat sin skolnärvaro, som vågat ta plats, växt som personer och ökat sitt självförtroende genom våra entreprenöriella undervisningsmetoder.
Genom våra entreprenöriella utbildningskoncept och läromedel skapar vi en unik plattform mellan skola och arbetsliv, där elever bland annat får komma på innovativa lösningar på riktiga problem hämtade från det lokala näringslivet. Ett viktigt bidrag i skolans värld.
Att öppna upp möjligheter att komma i kontakt med organisationer och institutioner på ett naturligt sätt, som entreprenöriellt lärande gör, är något som är speciellt viktigt för unga i utanförskap enligt forskning. Det skapar inte bara en ökad känsla av samhörighet utan även ökat självförtroende och självkänsla samt lägger grunden till ett positivt och ansvarstagande förhållande med omvärld och samhälle.
Forskning visar även att ju tidigare elever får utveckla sitt entreprenörskap – desto större effekter.
I takt med att allt fler arbeten kommer att ersättas med AI, och där vi idag inte vet vilka yrken som kommer finnas i framtiden, kommer entreprenöriella kompetenser bara bli viktigare – precis som grunderna att kunna läsa, skriva och räkna. Därför arbetar vi på Ung Företagsamhet hårt för att entreprenörskap ska få en än mer konkret plats redan i grundskolan.
Linda Andersson, grundskoleansvarig Ung Företagsamhet Gävleborg
Kontaktuppgifter: Linda.andersson@ungforetagsamhet.se, 070-334 46 33
Kommentarer
Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!
Skriv en ny kommentar