Dagens datum:

•••••

Gävles företagsklimat - dialog och nytänkande för att skapa förändring

Publicerad: 26/10, 2023

Med de ikoniska gasklockorna som fond, samlades Gävleföretagare och politiker den 25 oktober på ett fullbokat frukostmöte arrangerat av Gävle företagarföreningar i samarbete med Gävle kommun för att granska en angelägen fråga – företagsklimatet i Gävle kommun. Trots sitt rika industriarv och sin strategiska position mellan Stockholm och Norrland, har Gävle under de senaste åren fått en låg ranking i mätningar av det lokala företagsklimatet. Årets placering är dock ett litet lyft till plats 266 från 271 av landets 290 kommuner.

Lotta Petterson, regionchef för Svenskt Näringsliv, gick igenom årets enkätresultat och den mindre smickrande rankingen som Gävle tyvärr åter erhållit. Hon belyste kritiska områden som dialog, attityder till företagande, service och myndighetsutövning samt upphandling.
Flera på plats delade med sig av sina erfarenheter och insikter. Många påpekade problem och kritiserade kommunens bristande förmåga att förstå företagens behov och villkor.
Men evenemanget var långt ifrån enbart en arena för kritik utan även för konstruktiva diskussioner om framtida åtgärder. Det framkom förslag om att förbättra dialogen mellan kommunen och de lokala företagen genom regelbundna möten och öppna forum. Många tecken på självrannsakan finns och en gemensam vilja att vända trenden är tydlig från politiska partier oavsett kulör och naturligtvis även från företagarna själva.
– När det gäller företagsklimatet samlat för Gävleborgs län kan vi se att en bättre förståelse för företagande hos kommunens beslutsfattare, bättre dialog mellan kommunen och företagen samt minskad brottslighet och ökad trygghet är de punkter som företagen rankar högst i prioriterade åtgärder. Här har några av kommunerna i länet jobbat lite mer strukturerat tillsammans med företagen och därmed nått ett bättre resultat i årets mätning, säger Lotta Petterson.

Lyssna på företagarna
Vad kan Gävle göra för att klättra i rankingen? Det är en fråga som kräver multipel åtgärder, från att förändra kommunens kultur och attityder, till att reformera de tekniska aspekterna av företagande, som tillståndsgivning och regelverk.
Gävle kommun har länge betraktats som en strategisk plats för företagande, tack vare sin närhet till Stockholmsregionen och goda infrastrukturella förutsättningar. Men vad säger företagarna själva om företagsklimatet i kommunen? För att förstå detta behöver man lyssna på de röster som vet mest om ämnet – företagarna själva.

Våga tänka nytt
Företagarna i Gävle menar att kommunen måste förbättra dialogen med de företag som redan har etablerade affärsrelationer. Det råder en önskan om fler produktiva samtal som kan leda till faktiska förändringar. Detta gäller även beslutsprocesser, där det behövs en närmare koppling mellan beslutsfattare och de som berörs mest av besluten.
Många företagare efterlyser en förändring i hur beslut tas inom kommunen. Det handlar om att våga tänka nytt och utvärdera varför tidigare initiativ inte har gett önskat resultat. Man måste ställa sig frågan om det faktiskt är företagen som ska anpassa sig efter kommunens villkor, eller om det är kommunen som ska möta företagens behov.
Näringslivsavdelningen bör också arbeta proaktivt med kommunens image. Med jämna mellanrum dyker det upp händelser som skapar en negativ bild av kommunen. Exempel på detta är debatterna kring Sarahs gärdesgård, Noppas alkohol- och danstillstånd samt den senaste frågan om en "mur" i Forsbacka.

En lärande organisation
Ett återkommande tema är hur kommunen ser på näringslivet: som medskapare eller som mottagare av information? Företagarna känner idag att det är mer av en enkelriktad kommunikation snarare än ett genuint samarbete.
För att verkligen göra skillnad behöver varje enskild tjänsteperson i kommunen vara företagsvänlig. Det innebär en kultur- och strukturförändring där tjänstepersoner utbildas för att se saker och ting genom företagarglasögon. En lärande organisation är nödvändig för ständiga förbättringar.
I detta ligger en komplex uppgift som sträcker sig från politisk ledning till tjänstepersoner på golvet. Det handlar om mål och strategi, tillgänglighet och närhet, men också om service och bemötande.
– Gävle kommun måste möta upp företagens förväntningar, tankar och idéer för att förbättra företagsklimatet. Att lyssna in företagens utmaningar, behov och möjligheter är av yttersta vikt och kommunen kan vidare stötta upp med att agera som en serviceinriktad myndighet. Viktigt nu att bygga förtroende, avslutar Lotta Petterson.

Behov av förändring
Sammanfattningsvis visar företagarnas röster att det finns ett behov av förändring. Gävle kommun har alla förutsättningar att vara en främjande miljö för företagande, men det krävs ett tydligt fokus, nytänkande och en vilja att ständigt förbättra och utveckla för att detta ska bli verklighet. Förhoppningsvis markerade mötet i Gasklockorna en viktig vändpunkt i dialogen om Gävles företagsklimat. Med ökad insikt och en samlad vilja att agera kan, bör och måste kommunen nu ta ännu fler och mer konkreta steg mot att förbättra sitt företagsklimat och därmed sin position i den nationella rankingen. Endast tiden kan utvisa hur framgångsrik den samlade ansträngning kommer att vara. Men det är klart att Gävle har börjat ta sina första steg på en väg som, man hoppas, leder mot en ljusare och mer företagsvänlig framtid.

PS. Hur gör då de mest framgångsrika kommunerna som har bäst näringslivsklimat? Svenskt Näringsliv har identifierat följande fem framgångsfaktorer:
1. Politik - att leda till framgång - mål & strategi
2. Kultur - struktur - hela kommunen
3. Tillgänglighet - närhet - dialog
4. Myndighetsutövning - service & bemötande
5. Ständiga förbättringar - lärande organisation

Där är mallen - hur svårt skall det behöva vara?

Artikeln publicerad i samarbete med Företagsbladet
Text och foto: Joe Formgren

Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en ny kommentar

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder cookies och datainsamling i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga