effect_ikon_logo Midsommarstång Kräfta Surströmming Löpsedeln Halloween Alla Helgons dag (stearinljus) Juldekoration Alla hjärtans dag Löpsedel mobil Påsk Mina sidor Matrikel Premium Videomöte
effect logo wide

Dagens datum:

•••••

Medieträning är avgörande för att behärska kommunikationen och undvika negativa följder.

Medieträning är avgörande för att behärska kommunikationen och undvika negativa följder.

Medieträning för framgångsrika intervjuer

Publicerad: 13/2

Att agera som talesperson för ett företag inför media kräver både skicklighet och trygghet. För att säkerställa att dessa egenskaper är närvarande hos företagets representanter är det viktigt att investera i medieträning. Genom att utveckla intern kompetens kan företaget undvika att vara beroende av externa konsulter och samtidigt säkerställa att talespersonerna är rustade att hantera olika intervjusituationer på ett förtroendeingivande sätt.

Här går jag igenom några väsentliga strategier för att skapa en effektiv och trygg mediehantering genom intern medieträning.

Förbered budskap och förankra visionen

En central del av medieträningen är att förbereda tydliga och begripliga budskap som speglar företagets värderingar och vision. Genom att arbeta med talespersonerna för att formulera och öva på dessa budskap säkerställs att de kan kommunicera dem på ett övertygande sätt under intervjuer. Detta skapar inte bara en enhetlig kommunikation från företaget utan ger också talespersonerna en trygghet i att veta vad de ska förmedla och hur de ska göra det.

Främja öppenhet och engagemang

En annan viktig aspekt av medieträning är att främja öppenhet och engagemang hos talespersonerna. Det är viktigt att de förstår och respekterar mediernas roll samtidigt som de ser intervjun som en möjlighet att föra fram företagets budskap. Genom att uppmuntra till dialog och öppenhet kan medietränaren skapa en miljö där talespersonerna känner sig trygga att uttrycka sig och presentera företaget på ett autentiskt sätt.

Utveckla kommunikationsfärdigheter och självförtroende

En central del av medieträningen är att utveckla kommunikationsfärdigheter och självförtroende hos talespersonerna. Detta inkluderar att arbeta med röstläge, kroppsspråk och förmågan att svara på frågor på ett klart och tydligt sätt. Genom övningar och simuleringar kan talespersonerna få möjlighet att träna på olika kommunikationsscenarier och därigenom öka sitt självförtroende inför verkliga intervjuer.

Anpassa träningen till individuella behov och utvärdera resultat

En effektiv medieträning bör vara skräddarsydd för att möta individuella behov och utmaningar hos varje talesperson. Det är viktigt att medietränaren är lyhörd för talespersonernas styrkor och svagheter och anpassar träningen därefter. Genom att kontinuerligt utvärdera och ge återkoppling kan medietränaren hjälpa talespersonerna att identifiera områden där de kan förbättra sig och fortsätta att utvecklas som representanter för företaget.

Att investera i intern medieträning är en investering i företagets förmåga att hantera media och kommunicera sitt budskap på ett övertygande sätt. Genom att fokusera på förberedelse, öppenhet, kommunikation och individuell utveckling kan er verksamhet skapa en stark och enhetlig röst som gör det möjligt att navigera genom olika intervjuer och situationer med förtroende och professionalism.

Joe Formgren
Kommunikationsstrateg/Advisory coach
Presstjänst
070-679 79 00
Kontakt via mail >>

 

Om medieträning
Medieträning är en strategisk förberedelse för att effektivt kommunicera i medier. Det innebär att förstå hur man presenterar sig själv eller sin organisation på ett övertygande sätt och hanterar medieexponering. Förberedelse i medieträning ökar möjligheter till att förmedla budskap tydligt och trovärdigt samt att hantera pressade situationer utan att tappa fotfästet. Bristande förberedelse kan resultera i risk för missförstånd, förlorad trovärdighet och negativ publicitet. Att vara obeväpnad inför mediebevakning kan öppna för felaktiga tolkningar och skadlig ryktesspridning, vilket kan skada både individens och organisationens rykte och förtroende. Medieträning är således en nödvändig investering för att navigera säkert i det offentliga rummet.

Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en ny kommentar

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder cookies och datainsamling i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga