effect_ikon_logo Midsommarstång Kräfta Surströmming Löpsedeln Halloween Alla Helgons dag (stearinljus) Juldekoration Alla hjärtans dag Löpsedel mobil Påsk Mina sidor Matrikel Premium Videomöte
effect logo wide

Dagens datum:

•••••

Native advertising i Gävle, Gästrikland och Sverige

Native advertising i Gävle, Gästrikland och Sverige

Native advertising i Gävle, Gästrikland och Sverige

Publicerad: 23/2, 2020

Native advertising är ett engelskt uttryck som är lite lurigt att översätta då native i en direktöversättning betyder "inföding". En del vill kalla det naturlig annonsering men "redaktionella annonser" är nog den mest begripliga översättningen. Native advertising är nämligen annonser som är utformade så att de skall smälta in i sin omgivning på ett naturligt sätt.

Vad är då skillnaden på native advertising och content marketing? Jo, content marketing är att använda sina egna kanaler som den egna hemsidan eller nyhetstjänster med möjlighet att publicera sitt material på. Content marketing är alltså inte köpt annonsplats till skillnad mot native advertising. Den senare har alltså en redaktionell karaktär men måste tydligt märkas upp att det är en betald placering och vilken avsändaren är.
Redaktionell annonsering online har vuxit mycket snabbt på senare år i och med den ökade insikten om att den kan driva massor av trafik till den egna hemsidan eller särskilda landningssidor för digitala kontakter med affärsmöjligheter på. Redaktionella annonser skall vara relevanta för läsaren men skall naturligtvis inte kamoufleras så att det förväxlas med övrigt redaktionellt material.

Skillnad på banners och native advertising
Traditionell bannerannonsering är mer imageskapande vilket naturligtvis är bra för ert varumärkes kännedom. Däremot når native advertising ett betydligt mer kvalificerat urval av intressenter i er målgrupp oavsett om det sker i traditionella tryckta medier eller marknadsföring online. En kombination av dessa kan vara ett smart mediaval om det är mediekanaler du har förtroende för och vet att din målgrupp återfinns i.

PR och medborgarjournalistik
Gestrike Media som ger ut gratistidningarna www.gestrikemagasinet.se och www.foretagsbladet.se erbjuder en kombination av content marketing och native advertising i och med att deras webbtidningar är kopplade till nyhetstjänsten www.svenskpress.se och pr-verktyget www.effectplus.se
– Våra webbtidningar består enbart av material producerade av läsarna själva vilket är en ny typ av medborgarjournalistik, berättar Joe Formgren. I och med att de publicerar sina egna nyheter samt tips och råd under eget namn så är det tydligt vilka som är avsändare. Är det rena erbjudanden eller evenemang liksom videos så publiceras de under egna rubriker av respektive avsändare så att de inte skall förväxlas med nyheter. Vill de ha med materialet i print som redaktionella annonser (native advertising) och försäkra sig om en bestämd plats i de tryckta magasinen så märks naturligtvis de artiklarna upp med vem som är avsändare och dennes kontaktuppgifter.

Tips för att lyckas med redaktionella annonser
Det viktigaste är att innehållet verkligen är just redaktionellt och skrivet med ett journalistiskt perspektiv. Det behöver däremot inte vara några längre uppsatser och definitivt inte någon lång beskrivning av en verksamhet. Den typen av information skall med fördel naturligtvis finnas på verksamhetens hemsida.
Native advertising kan och bör i grunden vara enkel storytelling, vi brukar kalla det för nyhetsuppdateringar, som svarar på frågorna när, var, hur, vem och varför? Med andra ord ganska enkla saker som om en ny person på jobbet, ny kund eller nya samarbeten eller att man delar ut ett diplom eller stöttar en lokal idrottsförening. Alternativt att man delar med sig av tips, råd och kunskaper som intresserar den målgrupp man vänder sig till.

Minst lika viktigt som innehållet är faktiskt ett bra och bärande foto och en intresseskapande och välformulerad rubrik. Dessutom skall ni tänka till på vad innehållet skall länka till dvs vilken typ av landningssida och inte bara bra till startsidan på er hemsida. Det kan vara till en särskild produkt eller tjänst i er webbshop, prenumerera på ert nyhetsbrev, fylla i ett formulär eller kanske en kampanj på sociala medier?
– Det många inte tänker på är att när man väl har formulerat sin "nyhet" så finns det fler sätt att publicera den på än att "bara" betala ett mediabolag för att upplåta en viss plats i sina kanaler för en viss ersättning, hälsar Joe. Samma information lämpar sig mycket väl i PR-arbetet för att uppdatera den egna hemsidan, publicera i olika nyhetstjänster samt att dela vidare i sociala medier. Därifrån kan man sedan marknadsföra tjänsten ytterligare för att sprida budskapet till de målgrupper man definierat.

Vill du lära dig mer om grunderna i PR-arbete och hur man formulerar, publicerar, distribuerar och kommunicerar redaktionellt material i flera kanaler så skall ni anmäla er till Precis Reklams miniutbildning i PR på Templet i Gävle den 4 april:
https://foretagsbladet.se/events/view/miniutbildning-i-pr

Mer information om Precis Reklams nyhetsuppdateringar finner ni här
https://precisreklam.se/produkt/nyhetsuppdatering

Prova på native advertising till 100.000 invånare i Gävle kommun eller alla företag i Gästrikland:
https://gestrikemagasinet.se/pages/view/annonsera-i-gestrike-magasinet
https://foretagsbladet.se/pages/view/annonsera

Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en ny kommentar

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder cookies och datainsamling i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga