Native advertising i Gävle, Gästrikland och Sverige
Publicerad: 23/2, 2020
Native advertising är ett engelskt uttryck som är lite lurigt att översätta då native i en direktöversättning betyder "inföding". En del vill kalla det naturlig annonsering men "redaktionella annonser" är nog den mest begripliga översättningen. Native advertising är nämligen annonser som är utformade så att de skall smälta in i sin omgivning på ett naturligt sätt.
Vad är då skillnaden på native advertising och content marketing? Jo, content marketing är att använda sina egna kanaler som den egna hemsidan eller nyhetstjänster med möjlighet att publicera sitt material på. Content marketing är alltså inte köpt annonsplats till skillnad mot native advertising. Den senare har alltså en redaktionell karaktär men måste tydligt märkas upp att det är en betald placering och vilken avsändaren är.
Redaktionell annonsering online har vuxit mycket snabbt på senare år i och med den ökade insikten om att den kan driva massor av trafik till den egna hemsidan eller särskilda landningssidor för digitala kontakter med affärsmöjligheter på. Redaktionella annonser skall vara relevanta för läsaren men skall naturligtvis inte kamoufleras så att det förväxlas med övrigt redaktionellt material.
Skillnad på banners och native advertising
Traditionell bannerannonsering är mer imageskapande vilket naturligtvis är bra för ert varumärkes kännedom. Däremot når native advertising ett betydligt mer kvalificerat urval av intressenter i er målgrupp oavsett om det sker i traditionella tryckta medier eller marknadsföring online. En kombination av dessa kan vara ett smart mediaval om det är mediekanaler du har förtroende för och vet att din målgrupp återfinns i.
PR och medborgarjournalistik
Gestrike Media som ger ut gratistidningarna www.gestrikemagasinet.se och www.foretagsbladet.se erbjuder en kombination av content marketing och native advertising i och med att deras webbtidningar är kopplade till nyhetstjänsten www.svenskpress.se och pr-verktyget www.effectplus.se
– Våra webbtidningar består enbart av material producerade av läsarna själva vilket är en ny typ av medborgarjournalistik, berättar Joe Formgren. I och med att de publicerar sina egna nyheter samt tips och råd under eget namn så är det tydligt vilka som är avsändare. Är det rena erbjudanden eller evenemang liksom videos så publiceras de under egna rubriker av respektive avsändare så att de inte skall förväxlas med nyheter. Vill de ha med materialet i print som redaktionella annonser (native advertising) och försäkra sig om en bestämd plats i de tryckta magasinen så märks naturligtvis de artiklarna upp med vem som är avsändare och dennes kontaktuppgifter.
Tips för att lyckas med redaktionella annonser
Det viktigaste är att innehållet verkligen är just redaktionellt och skrivet med ett journalistiskt perspektiv. Det behöver däremot inte vara några längre uppsatser och definitivt inte någon lång beskrivning av en verksamhet. Den typen av information skall med fördel naturligtvis finnas på verksamhetens hemsida.
Native advertising kan och bör i grunden vara enkel storytelling, vi brukar kalla det för nyhetsuppdateringar, som svarar på frågorna när, var, hur, vem och varför? Med andra ord ganska enkla saker som om en ny person på jobbet, ny kund eller nya samarbeten eller att man delar ut ett diplom eller stöttar en lokal idrottsförening. Alternativt att man delar med sig av tips, råd och kunskaper som intresserar den målgrupp man vänder sig till.
Minst lika viktigt som innehållet är faktiskt ett bra och bärande foto och en intresseskapande och välformulerad rubrik. Dessutom skall ni tänka till på vad innehållet skall länka till dvs vilken typ av landningssida och inte bara bra till startsidan på er hemsida. Det kan vara till en särskild produkt eller tjänst i er webbshop, prenumerera på ert nyhetsbrev, fylla i ett formulär eller kanske en kampanj på sociala medier?
– Det många inte tänker på är att när man väl har formulerat sin "nyhet" så finns det fler sätt att publicera den på än att "bara" betala ett mediabolag för att upplåta en viss plats i sina kanaler för en viss ersättning, hälsar Joe. Samma information lämpar sig mycket väl i PR-arbetet för att uppdatera den egna hemsidan, publicera i olika nyhetstjänster samt att dela vidare i sociala medier. Därifrån kan man sedan marknadsföra tjänsten ytterligare för att sprida budskapet till de målgrupper man definierat.
Vill du lära dig mer om grunderna i PR-arbete och hur man formulerar, publicerar, distribuerar och kommunicerar redaktionellt material i flera kanaler så skall ni anmäla er till Precis Reklams miniutbildning i PR på Templet i Gävle den 4 april:
https://foretagsbladet.se/events/view/miniutbildning-i-pr
Mer information om Precis Reklams nyhetsuppdateringar finner ni här
https://precisreklam.se/produkt/nyhetsuppdatering
Prova på native advertising till 100.000 invånare i Gävle kommun eller alla företag i Gästrikland:
https://gestrikemagasinet.se/pages/view/annonsera-i-gestrike-magasinet
https://foretagsbladet.se/pages/view/annonsera
Kommentarer
Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!
Skriv en ny kommentar