effect_ikon_logo Midsommarstång Kräfta Surströmming Löpsedeln Halloween Alla Helgons dag (stearinljus) Juldekoration Alla hjärtans dag Löpsedel mobil Påsk Mina sidor Matrikel Premium Videomöte
effect logo wide

Dagens datum:

•••••

Skapa mer publicitet - få journalister intresserade av er verksamhet.

Skapa mer publicitet - få journalister intresserade av er verksamhet.

Skapa mer publicitet - få journalister intresserade av er verksamhet

Publicerad: 12/12, 2023

I vår snabba och ständigt föränderliga mediavärlden är förmågan att skapa och hantera publicitet av avgörande betydelse för företag och organisationer. Att få journalister intresserade av just er verksamhet är en kritisk komponent i att föra fram era budskap och stärka ert varumärke. I den här artikeln delar jag med mig av några grundläggande tips, från nyhetsidé till ett nyhetsinslag.

För att kunna skapa effektiv publicitet är det nödvändigt att förstå hur nyhetsredaktioner arbetar. Nyhetsproduktion är en komplex process där journalister ständigt letar efter intressanta och relevanta nyheter eller infallsvinklar att rapportera eller skriva om. För att bli uppmärksammad i medierna måste ni erbjuda något som fångar deras uppmärksamhet.

Utveckla en unik nyhetsvinkel

För att sticka ut i mediebruset måste ni utveckla en unik nyhetsvinkel som skiljer er från mängden. Det handlar om att hitta det som gör er verksamhet intressant och relevant för medierna. Fråga er själva vad som gör er unika och hur det kan kopplas till aktuella nyheter eller trender. Det kan vara allt från nya produkter eller tjänster till spännande samarbeten eller insiktsfulla rapporter.

Skriva bra och lockande pressmeddelanden

När ni har er nyhetsvinkel klart är det dags att skriva en intressant och läsvärd pressrelease. Här är några tips för att göra er pressrelease så effektivt som möjligt:

Tydlig rubrik: Er rubrik ska tydligt kommunicera nyheten och väcka intresse. Undvik överdrivna eller kryptiska rubriker.
Kort sammanfattning: Inled pressmeddelandet med en kort sammanfattning som ger journalisten en överblick över nyheten.
Berätta historien: Använd en berättande ton och besvara de grundläggande frågorna: Vad, Var, När, Vem, Varför och Hur.
Citat och experter: Inkludera citat från relevanta personer inom er organisation och erbjuda er som experter inom ämnet.
Foto: Inkludera bilder och om möjligt även annat multimedia-material som kan hjälpa till att visualisera nyheten.

Kontakta nyhetsredaktionerna med rätt ansats

När pressmeddelandet är klart är det dags att kontakta nyhetsredaktioner. Här är några tips för att öka era chanser till genomslag:

Personlig ansats: Undvik att skicka massutskick. Istället, rikta er till specifika journalister eller redaktioner som har intresse av just ert ämne eller historia.
Följ upp: Om ni inte får svar direkt, följ upp med en vänlig påminnelse. Ibland kan en andra kontakt vara den som gör skillnaden.
Var tillgänglig: Se till att ni är tillgängliga för intervjuer och frågor när journalisterna kontaktar er.
Skapa relationer: Bygg långsiktiga relationer med journalister. Ett gott samarbete öppnar dörrar för framtida publicitet.
Erbjud exklusivitet: Vissa tillfällen kan man erbjuda en journalist exklusiv rätt att rapportera om er nyhet vara en lockande faktor.

Att skapa mer publicitet för er verksamhet kräver dock tid, engagemang och en noggrann strategi. Genom att förstå hur nyhetsredaktioner arbetar och genom att erbjuda intressanta nyhetsvinklar kan ni öka era chanser att bli uppmärksammade i medierna. Kom ihåg att varje nyhetsinslag är en möjlighet att stärka ert varumärke och nå en bredare publik. Med rätt ansats och kreativitet kan ni göra er verksamhet till en nyhetskälla som journalister aktivt söker sig till.

Joe Formgren
Kommunikationsstrateg/coach
Presstjänst

Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en ny kommentar

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder cookies och datainsamling i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga