effect_ikon_logo Midsommarstång Kräfta Surströmming Löpsedeln Halloween Alla Helgons dag (stearinljus) Juldekoration Alla hjärtans dag Löpsedel mobil Påsk Mina sidor Matrikel Premium Videomöte
effect logo wide

Dagens datum:

•••••

Släck bränderna med strategiska kommunikationsåtgärder - en artikel till hantering av mediekriser.

Släck bränderna med strategiska kommunikationsåtgärder - en artikel till hantering av mediekriser.

Strategier för att hantera och agera i en mediekris

Publicerad: 12/3

De alla flesta av oss uppfattar PR som något bra och positivt. Men en mediekris kan plötsligt och oväntat kasta er organisation in i stormens öga. Det kan vara som en oväntad våg som bryter över er verksamhet, hotande att underminera allt ni har byggt upp. Men likt skickliga skeppare på det stormiga havet kan ni förbereda er och agera med lugn och klokhet när krisen väl inträffar.

I den här artikeln får ni några grundläggande råd om hur ni skall agera om det skulle uppstå en mediekris, från att utforma en kommunikationsplan till att navigera genom granskningens farvatten och återvinna förtroendet hos era intressenter.

Utforma inte bara en kommunikationsplan utan även en kriskommunikationsplan

Innan ni ställs inför stormen är det avgörande att ni har en tydlig plan på plats för hur ni ska hantera en mediekris. En kommunikationsplan är grundläggande för att säkerställa att ni kan nå ut med era budskap på ett effektivt och samordnat sätt. Men i händelse av en kris behöver ni mer än bara en vanlig kommunikationsplan - ni behöver en kriskommunikationsplan.

  • En kriskommunikationsplan bör inkludera:
  • Identifiering av potentiella kriser och risker.
  • En tydlig hierarki och rollfördelning för kommunikationsteamet.
  • Snabba och effektiva sätt att samla in relevant information om krisen.
  • Protokoll för att informera och kommunicera med olika intressenter.
  • Strategier för att minimera skada och återställa förtroendet för er organisation.

Genom att förbereda er på detta sätt kan ni agera snabbt och kraftfullt när en mediekris uppstår, vilket minskar risken för långsiktiga skador på ert varumärke och rykte.

Förstå hur olika medier arbetar med granskning

När krisen väl är ett faktum kommer medierna att granska er organisation noggrant. Det är viktigt att förstå hur olika medier arbetar med granskning för att kunna hantera situationen på bästa sätt. Traditionella medier som tidningar och TV-kanaler kommer sannolikt att söka efter nyhetsvärda uppgifter och intervjuer med nyckelpersoner inom er organisation.

Däremot kan sociala medier och digitala plattformar sprida information snabbt och i stor skala, vilket kan förstärka effekterna av krisen. Det är viktigt att vara medveten om detta och ha strategier på plats för att hantera spridningen av desinformation och rykten på nätet.

Genom att förstå hur olika medier fungerar kan ni anpassa er kommunikation och hantera granskningen på ett effektivt sätt.

Förebygga kriser genom ansvar och öppenhet

Den bästa strategin för att hantera en mediekris är att förebygga den från att uppstå i första hand. Detta kan uppnås genom att vara ansvarsfulla och öppna i er verksamhet. Genom att upprätthålla höga standarder för etik och integritet kan ni minska risken för att hamna i en kris.

Att vara öppen och transparent gentemot era intressenter är också avgörande. Genom att kommunicera regelbundet och öppet med era kunder, medarbetare och andra intressenter kan ni bygga upp förtroende och förhindra att små problem växer till stora kriser.

Hur man tar initiativet genom proaktiv kommunikation

När en mediekris inträffar är det viktigt att inte bara reagera på händelserna utan också att ta initiativet genom proaktiv kommunikation. Det innebär att ni aktivt kommunicerar med medierna och era intressenter för att styra narrativet och visa att ni tar ansvar för situationen.

Genom att vara öppna och ärliga i er kommunikation kan ni vinna förtroende och visa att ni tar krisen på allvar. Det är också viktigt att erbjuda lösningar och visa att ni arbetar aktivt för att lösa problemet.

Hur ni får ut ert budskap även i en förtroendekris

När förtroendet för er organisation är skadat kan det vara svårt att få ut ert budskap till era intressenter. Men även i en förtroendekris är det viktigt att fortsätta kommunicera och arbeta för att återvinna förtroendet hos era kunder och andra intressenter.

Genom att vara öppna och ärliga om de misstag som har begåtts och tydligt visa vilka åtgärder ni vidtar för att rätta till dem kan ni börja återuppbygga förtroendet. Det är också viktigt att fortsätta kommunicera regelbundet och hålla era intressenter informerade om hur ni arbetar för att lösa problemet.

Att hantera en mediekris kräver mod, beslutsamhet och en väl genomtänkt plan. Genom att förbereda er på förhand, förstå hur medierna arbetar, förebygga kriser genom ansvar och öppenhet, ta initiativet genom proaktiv kommunikation och fortsätta kommunicera även i en förtroendekris kan ni navigera genom stormen och komma ut starkare på andra sidan.

Joe Formgren
Kommunikationsstrateg/coach och publicist
Presstjänst
070-679 79 00

Artikeln publicerad i samarbete med reklamedia.se

Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en ny kommentar

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder cookies och datainsamling i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen.
Du behöver godkänna detta som besökare - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga